Friday 11 May 2012

PERHATIAN !!! BAYI BERUSIA 5 BULAN MEMERLUKAN BANTUAN



Seorang bayi berusia lima bulan di sini menderita setelah kepalanya semakin membesar akibat masalah cecair berlebihan sejak lahir.

Nuramisya Fatiha dari Kampung Bok Bak sering menangis apabila saiz kepalanya semakin membesar melebihi tubuh badannya.

Anak bongsu pasangan Fadzilah Ibrahim, 38, dan Rosli Md Isa ini turut berhadapan masalah pergerakan selain matanya kabur.


Fadzilah berkata, masalah anaknya itu dikesan sejak berada dalam kandungan tujuh bulan dan mulai menujukan perubahan pada umur dua bulan selepas dilahirkan.

“Bila badannya semakin membesar, kepalanya turut membesar. Kini, Fatiha hanya mampu terbaring apabila saiz kepalanya melebihi saiz badannya,” katanya kepada Sinar Harian.

Tiga adik beradiknya yang lain iaitu Mohd Akmal, 16, Mohd Alimi, 13 dan Afiq Aiman, 8, dilahirkan normal.

Fadzilah yang merupakan suri rumah sepenuh masa berkata, doktor mengesahkan kandungan otak dalam kepalanya anaknya itu hanya berjumlah 20 peratus dan selebihnya adalah air.

“Kadang-kadang dia (Nuramisya Fatiha) menangis sepanjang malam. Saya tahu, dia tidak dapat bertahan dengan kesakitan yang dialaminya itu.

“Hanya ayat suci al-Quran saja yang menjadi peneman agar dapat mengurangkan penderitaan anak saya, ” katanya.

Menurutnya, anaknya itu sepatutnya dibedah di Hospital Sultanah Bahiyah pada awal Mei lalu, tetapi terpaksa ditangguhkan berikutan beberapa faktor tertentu.

Pembedahan itu bertujuan mengeluarkan cecair berlebihan dalam kepala Nuramisya Fatiha seterusnya dapat menamatkan penderitaan sehingga kini.

“Doktor menasihatkan kepada saya banyak bertawakal dan berdoa kepada Tuhan. Kini, saya hanya menunggu maklum balas dari hospital untuk melakukan pembedahan ini.

“Saya amat berharap pembedahan akan berjalan dengan selamat,” katanya selepas menerima kunjungan Majlis Kebajikan Pembangunan Masyarakat (Mayang) Baling serta Umno Bahagian Baling, kelmarin

Sesiapa yang ingin membantu meringankan beban Nuramisya Fatiha boleh menghubunginya di talian 013-4840910 ataupun menerusi nombor akaun Bank Islam bernombor 02048020272857.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive