Saturday 24 November 2012

PANASS !!! GAMBAR KEMUSNAHAN ALAM HUTAN SIMPAN PEDU OLEH KERAJAAN REGIM PAS KEDAH !!



Belum pun habis sepenggal memerintah hutan hutan tadahan hujan yang mempunyai berpuluh puluh ribu pokok balak dengan rakus di samun oleh kerajaan Pas Kedah bertujuan mengaut keuntungan tanpa memikirkan kesan kepada alam sekitar..

Sebelum ini Kerajaan Pas Kedah dengan rakus mengondolkan hutan simpan Gunung Inas, Kali ini kawasan hutan simpan Tasik Pedu pula menjadi mangsa..

Dikatakan 1000 ekar kawasan hutan dimusnahkan dengan alasan untuk memberi laluan kepada projek agro pelancongan.. Sungguh menghairankan kawasan itu sebenarnya untuk dijadikan kawasan tanaman pokok buah buahan sahaja, tetapi yang peliknya sampai ke puncak bukit Kerajaan Pas Kedah tarah sampai licin..

Azizan dengan rakus berkata projek itu tetap diteruskan sekalipun Jabatan Alam Sekitar (JAS) telah menolak laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA).





kawasan balak dengan empangan hanya dipisahkan dengan jalan raya.


licin woo


cuba bayangkan bila hujan lebat, tentunya air lumpur akan mengalir masuk kedalam empangan.


kawasan hutan simpan bernilai tinggi musnah sama sekali


teruk betui..


adehh..


masih berjalan..
Tera ni Azizan kata nak buat ladang agropelancongan ?? memang BABI betul puak Pas jahanam ni

Beliau memberikan alasan paling bodoh kononnya JAS memperuntukkan EIA bagi kawasan yang berada pada paras 240 meter dari aras laut, manakala Jabatan Perhutanan pula mensyaratkan hanya kawasan pada ketinggian 750 meter yang perlukan EIA.

Jadi Kerajaan Pas Kedah suka hati nak ikut atau tak.. Berbeza di zaman BN, Kerajaan BN sebelum ini menghadkan pengambilan pokok balak, dan segala apa pengambilan berkaitan balak di hutan di kawal dengan rapi..

Tetapi Pas pula mengondolkan hutan untuk tujuan lain..Pelik betul, Azizan kata tebang pokok balak ni sebab nak tanam pokok buah buahan ? Kenapa perlu tebang pokok balak beribu ekar sebab nak tanam pokok buah ??

Sepatutnya Kerajaan Pas Kedah mencontohi bagaimana Kerajaan BN buat pembangungan di Kawasan Hutan..Balak tak hilang, flora dan fauna di jaga, hasilnya pula bukan dari segi kewangan malah keberkatan dari Allah SWT kerana menjaga buminya yang Indah ini..

 TMK ada menemubual Bekas MB Kedah yang juga Adun Pedu, Mahdzir Khalid, beliau juga terkilan dengan Kerajaan Negeri Kedah, dan menganggap cadangan untuk membuat agropelancongan itu hanyalah sebagai alasan untuk 'menyapu' bersih balak dikawasan berkenaan.



MTK pun sokong apa yang Tok Det katakan tu. Memang puak Pas ni nak sapu balak buat duit saja. Agropelancongan tu hanya alasan untuk puak tu menghalalkan cara tebas balak!

Nampak gaya, Pas Kedah dan balak tak dapat dipisahkan. Semakin hari, semakin teruk. Kalau la Pas Kedah terus menjadi kerajaan negeri, rasanya kemusnahan alam sekitar di negeri Kedah ni akan berterusan.

Habis semua balak di hutan Kedah akan di gondolkan dengan alasan nak buat ladang..

2 comments:

Anonymous said...

Salam Admin,
Saya dah cuba byk kali nk pos komen pasal isu balak ni..tp kat mana2 blok semua cam kena blok saja. Harap jasa baik tuan admin utk lepaskan komen saya.
Empangan Pedu ni la satu2nya air yg diguna utk mengairi sawah padi di KEDAH/PERLIS. Pembalakn patut DIHENTIKAN sebb menggangu sistem air dalm empangan walaupun la ni nampak x terjejas lagi. Mungkin di masa depan dalm 15/20taun air dan sistem boleh terganggu. Kedah sbg JELPANG PADI dan menyumbang 50% beras pd negara mungkin x boleh dipaggge JELAPANG PADI lagi. Sistem pegairan di Empangan sudah diganggu gugat oleh PUAK2 PERAKUS dan PELAHAP kejaan PAS. Takkan esok kami nk makan buah ja kot..?HARAP sesuatu dapt dilakukan. HEran la nape pesawah2 pun diam bodo ja..depa x tau ka sistem pengairan depa diganggu??

Medan Tempur Kedah said...

Terima kasih krna tinggalkan komen bernas saudara..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive