Friday 3 February 2012

PANAS!!! OTAK NIK AJIS SUDAH CAPAI TAHAP 3 SUKU??








Kita boleh terima pandangan dan pendapat yang mengatakan bahawa sambutan Maulidul Rasul yang kita adakan setiap tahun adalah bersifat bida'ah. Maksud bida'ah dalam pengertian bahasa adalah "mengadakan sesuatu tanpa contoh sebelumnya". Dari segi maksud dalam istilah yang lebih jelas adalah "setiap perkara yang tidak pernah wujud di dalam zaman Rasulullah SAW dan para sahabat Alaihiwassalam".


Apabila Menteri Besar Kelantan Yang juga Mursyidul Am PAS mengatakan bahawa perayaan Maulidul Rasul yang dilakukan saban tahun adalah meniru Agama Kristian, ini kita tidak dapat terima. Adakah selama ini Umat Islam yang menyambut Hari Kelahiran Junjungan Besar Rasulullah SAW semata-mata mahu bertanding untuk meniru golongan Kristian, seperti apa yang diucapkan di dalam ucapan Dato Nik Aziz? Salahkah Umat Islam bergembira dan bersyukur dengan mengadakan majlis-majlis keagaaman seperti berselawat, berzanji dan memuji Baginda SAW di hari kelahiran Baginda?

Banyak benda-benda bida'ah yang kita lakukan setiap hari yang umumnya kita terima sebagai perubahan zaman dan bersesuaian dengan teknologi semasa seperti menaiki kenderaan seperti kereta, motor, kapalterbang dan sebagainya. Bagi pihak yang suka sangat mempertikaikan itu bidaáh ini bida'ah, Kita sarankan supaya menaiki unta untuk ke tempat kerja kerana di zaman Rasulullah SAW dan para sahabat AS, tiada kereta dan motor untuk digunakan. Kenapa hendak mempertikaikan sesuatu yang tidak melanggar syariah?

Artikel ni petik dari blog CTS

Nik Aziz makin lama makin pelik dan merapu. Apakah beliau sedar dengan apa yang beliau katakan? Kalau nak menafikan pun agak-agak la. Dulu kata Maulidur Rasul ni orang tak payah sambut, sebab kelahiran Nabi Muhammad SAW sama macam mamat budak kampung biasa saja. Kali ni dia kata pulak sambutan Maulidur Rasul sama dengan Kristian pulak.

Apa masalah Nik Aziz dengan sambutan Maulidur Rasul? Kalau pun nak menegakkan pendirian masing-masing, namun janganlah sampai menghina sedemikian. Masing-masing ada pandangannya tersendiri, namun janganlah sampai menghina teruk macam tu..


MTK
sah dah gila orang tua ni

1 comment:

Anonymous said...

Wei baik2 sikit, bukankah 'nabi' tu terima wahyu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive