Wednesday 7 May 2014

INFO !!! TIADA BUKTI WUJUDNYA KALIMAH SUCI ALLAH DALAM BIBLE ASLI




Kalimah suci ALLAH layak digunakan oleh umat Islam sahaja berikutan ia sememangnya berasal dari kitab al-Quran dan tidak pernah disebut dalam Bible asli, kata ahli akademik Filologi Islam dan Pengajian Semitik Universiti Airlangga, Surabaya, Jawa Timur, Prof Dr Menachem Ali.

Beliau berkata, bagi merungkai kekeliruan penggunaan kalimah ALLAH, semua pihak seharusnya merujuk kembali pada konteks asal kandungan kitab suci masing-masing dan perkara itu harus segera diselesaikan bagi mengelakkan ketegangan agama.

Hasil kajiannya selama lebih 12 tahun dalam bidang berkaitan menunjukkan bahawa Bible asli yang berasal pada zaman Greek tidak menggunakan kalimah ALLAH untuk merujuk istilah ‘Tuhan’ dalam agama Kristian, katanya kepada pemberita pada ‘Seminar Kalimah ALLAH dan Kristologi Nusantara’ anjuran Universiti Teknologi Mara di sini hari ini.



Prof Dr Menachem menjelaskan bahawa kajiannya juga menunjukkan teks asli New Testament bagi Bible tidak pernah menyebut kalimah ALLAH namun ia (ALLAH) hanya muncul bagi teks terjemahan yang maksudnya diragui berikutan terdapat pergeseran semantik bahasa dan makna mengikut tempat pada abad pertengahan dahulu.

“Mengambil contoh di Indonesia, terjadi kesalahfahaman dalam terjemahan kini yang ALLAH sepatutnya menunjukkan pada nama Tuhan namun dalam bahasa Indonesia, ALLAH hanya sebagai gelar dan ini menjadi persoalan besar dan harus dibincangkan semua ilmuwan agama dan membuat kesepakatan bahawa ALLAH adalah nama khas,” katanya.

Prof Dr Menachem memuji kerajaan Malaysia dalam menangani isu ini namun melihat usaha itu perlu disertai dengan perbincangan terbuka bagi menjelaskan sebab larangan penggunaan kalimah ALLAH dalam terjemahan Bible versi Bahasa Melayu.

Beliau berkata, pemahaman secara mendalam mengenai asal usul kalimah suci itu bagi semua ilmuwan agama amat penting dalam merungkai hak penggunaannya.

“Istilah ALLAH sangat penting untuk difahami semua komuniti agama baik Muslim atau bukan Muslim, yang harus kenal betul kerana jika tidak, akan terjadi kesalahfahaman bahkan timbul persoalan tidak berhujung pada sesuatu yang bersifat kebaikan.” katanya. – BERNAMA

1 comment:

Anonymous said...

Ada pendapat Kalimah Allah adalah perkataan Arab dr kata dasar ilah, dgn tambahan al di hadapan yg menunjukkan tertentu dan khusus.
Betul ke begitu ?
Al Quran adalah Kalam Allah swt, Dia sendiri membahasakan DiriNya sbg Allah (swt) dlm Al Quran, begitu juga yg disebut Rasullullah saw dan Jibril a.s. Mk kita tak perlu persoalkan, siapakah yg memberi nama kpd Dzat Yg Maha Pencipta, Maha Agong, Maha Tinggi, Maha Mulia, Rabbul Jalil. Yg pasti bukan Arab Arab purba yg menamakanNya, bahkan Dia Sendirilah yg menamakan DiriNya Allah (swt).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive