Thursday 23 January 2014

ISU BALAK KEDAH !! SEMUA LESEN LULUS ZAMAN PAS JADI KERAJAAN !! HAHA PADAN MUKA PAS




Di Kedah hanya pembalakan terpilih sahaja masih dijalankan manakala pembalakan jenis 'cuci mangkuk' style eX kerajaan Pas dulu sudah dihentikan.. dah tak ada lagi projek projek tebang balak kasi licin macam dulu di Kedah kata Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Tun Dr Mahathir.

Apa yang paling penting adalah DAH TAK ADA LESEN pembalakan baharu dikeluarkan selepas 19 MEI 2013 iaitu seminggu selepas Mukhriz dilantik sebagai Menteri Besar Kedah.

Yang ada hanyalah "Lesen yang dikeluarkan oleh kerajaan Pas sebelum Barisan Nasional (BN) ambil alih (pentadbiran) Kedah dan itu pun terpaksa diteruskan, sebab kalau kerajaan tarik balik lesen, sudah tentu syarikat konsesi BALAK ambil tindakkan mahkamah dan kalau kalah, sudah tentu kerajaan kena keluar lagi banyak belanja bayar saman.. Dah la Pas Kedah sapu duit sampai licin..



tajuk "takut balak haram", nak buat tuduhan tapi takut kalau disaman
Orang ramai tak perlu terkejut melihat lori-lori balak yang masih keluar membawa balak kerana ini datang daripada konsesi pembalakan terpilih, maksudnya 'tagging" yang dah dibuat beberapa bulan atau setahun lebih dan pembalakan berlaku pada pokok-pokok terpilih sahaja bukan cuci mangkuk macam zaman pas.

"Saya tak pernah mengharamkan sepenuhnya (pembalakan) sebab pembalakan terpilih masih berlaku dan lesen keluar sebelum BN ambil alih," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri

Mukhriz mengulas dakwaan berlaku aktiviti pembalakan haram baru-baru ini di beberapa kawasan di Kedah hingga menimbulkan kerisauan kepada penduduk setempat.

Sementara itu, katanya sekiranya terdapat lori-lori balak membawa muatan kayu-kayu yang bersaiz kecil, ia adalah daripada tanah persendirian dan bukannya membabitkan tanah kerajaan negeri.

"Mungkin orang persendirian ini nak buat pembangunan... walaupun (kayu) kecil, ada yang beli biasanya kilang yang buat cip, dia tak kira saiz pokok, dia potong kecik-kecil buat cip untuk pasaran tempatan dan eksport," katanya.

Selain itu, Mukhriz beliau berkata kerajaan negeri juga tidak bercadang untuk meningkatkan pendapatan negeri melalui hasil pembalakan, sebaliknya akan melihat sumber alternatif yang lain.

"Kita perlu kreatif dan inovatif untuk mencari ini (sumber alternatif) dan saya percaya satu daripada yang berpotensi besar ialah pelancong...pulangannya sentiasa ada, ia bukan sesuatu yang anda labur sekali dan anda dapat pulangannya sekali sahaja, ia (pulangan) datang sepanjang tahun," katanya. - Bernama

1 comment:

Anonymous said...

PAS ni bangsa mcm yahudi jgk..depa yg loqlaq tp buat mcm depa baik.. depa yg pelingkup Kedah lepas tu buat2 lupa..mcm BN punya kerja..

Zaman PAS dulu jenis pembalakan SAPU LICIN.. style tamak haloba taraf iblis.. konon2 guna nama ladang rakyat dan agro tourism.. celaka PAS !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive