Saturday 6 July 2013

MELAYU BALIK SUMATERA !! SIAPA PENDATANG ?? MELAYU ATAU CINA ???



Aku tau mesti ramai yang marah dengan kenyataan anak cina Dap sekor ni.. Kenyataan macam ni lah punca pepecahan antara kaum di Malaysia..Dari kenyataan amoi celaka ni, mungkin dia kurang pengetahuan sejarah.. Al maklumlah kalau boleh mak bapak serta pemimpin cina Dap mahu menutup kisah sejarah mereka..

Sebelum amoi ni nak suruh Melayu balik ke Sumatera, lebih elok dia cermin diri dulu dari mana asal usul kaum cina di Malaysia ini datang..




Sejarah Tanah Melayu membuktikan bahawa tiada satu pun kaum cina wujud di bumi Tanah Melayu..

Ianya bermula apabila pembangunan dan kepesatan ekonomi Tanah Melayu telah menggalakkan kedatangan buruh-buruh asing untuk bekerja di kawasan perlombongan bijih timah, estet-estet getah dan kawasan pertanian ladang.

Faktor ekonomi merupakan pendorong utama kemasukkan imigran ditambah lagi dengan pemerintahan kuasa British di Pulau Pinang dan Singapura yang telah memudahkan lagi kemasukan imigran.

Imigran China dan India telah lama mengenali Tanah Melayu sebagai salah satu pusat perdagangan yang penting suatu masa dahulu, ini telah mendorong mereka untuk berhijrah ke Tanah Melayu

Bagi mereka (pendatang) peluang untuk menjejakkan kaki ke Tanah Melayu merupakan satu peluang keemasan..

Kedatangan Buruh dari China secara besar-besaran bermula sejak awal abad ke-19 yang kebanyakkan berasal dari wilayah selatan China seperti Kwangtung, Kwangsi dan Fukien. Kedatangan buruh ini ke Tanah Melayu adalah melalui beberapa cara seperti sistem tiket kredit, sistem pengambilan kakitangan, dan sistem pengambilan rumah kongsi.

Ramai dikalangan imigran Cina telah datang ke Tanah Melayu melalui sistem tiket Kredit. Imigran Cina yang ingin datang ke Tanah Melayu akan dikumpulkan oleh Kheh-thau (Ketua), orang yang bertanggunjawab mengumpulkan masyarakat tempatan di China sebelum di bawa ke Pelabuhan.

Kheh-thau ini akan dibayar sejumlah wang bagi setiap imigran China yang dibawa oleh mereka. Imigran yang datang ini dipanggil Sin Kheh dan diletakkan dibawah pengawasan nahkoda kapal atau agensi buruh yang biasanya telah menerima bayaran daripada bakal majikan imigran berkenaan.

Imigran yang datang dengan cara ini terikat dengan perjanjian untuk bekerja bagi satu tempoh masa sehinggalah hutang tambang mereka dijelaskan. Selepas itu mereka bebas berkhidmat dengan sesiapa sahaja yang merek suka. Mereka akan dibekalkan dengan tiket yang menunjukkan pelabuhan yang mereka akan tuju serta keterangan sama ada mereka bebas atau berhutang

Berbalik pada kenyataan si Vivian, elok periksa asal usul dulu sebelum nak buat kenyataan menguris hati kaum lain.. Aku harap pihak berkuasa jangan beri muka pada orang yang cuba menganggu gugat keamanan di Malaysia.

Cubaan menghalau orang Melayu dengan kenyataan sedemikian, amat berat dan boleh menyebabkan perkara yang tidak di inginkan berlaku.

Jangan lupa insiden 13 Mei 1969 juga cubaan menghalau orang Melayu di kawasan bandar.. Jika tak nak pekara ini berulang, tolong menghormati satu sama lain..

2 comments:

Anonymous said...

Cuma seorang pengecut shj yg berani kuarkan statement begitu. Kita yakin jantina dia seorang Ah Kow (anjing) yg bermatlamat utk naikkan sentimen dendam rakyat M'sia.

Dia boleh buktikan kalau dia benar-benar ada telor dgn mencuba utk menghalau mana-mana jiran melayu yg paling hampir dgn rumah dia tinggal sekarang.

Cubalah wahai cinabeng

Anonymous said...

tu mulut tu sama mcm puki dia.. moyang dia keluar dr puki kat cina.. anak cina ni lahir kat puki mana la????? melalut... puki monyet dlm hutan agaknya.. keluar aje jadi gila babi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive