Monday 20 February 2012

Israel: Anwar Pentingkan Diri


KEGHAIRAHAN Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi sokongan untuk melindungi keselamatan negara Israel seperti dilaporkan oleh Wall Street Journal pada 26 Januari lalu bagaikan satu pengiktirafan ke atas kezaliman rejim zionis ke atas rakyat Palestin.

Ia juga bererti mengiktiraf penjajahan ke atas negara Palestin. Umat Islam tahu bahawa Israel ditubuhkan oleh pakatan Barat khususnya Britain dan Amerika Syarikat dengan tujuan dijadikan negara penampan supaya mereka dapat mengekalkan pengaruh dan kuasa ke atas negara-negara Arab yang majoritinya beragama Islam.

Pihak yang menjajah negara Palestin telah memecahkannya kepada dua. Rakyat Palestin bangun menentang. Umat Islam turut menentang kerana di situ terdapat Masjid al-Aqsa, kiblat pertama umat Islam.

Sebagai negara penampan, AS dan Britain telah membenarkan Israel memiliki senjata nuklear dan pelbagai senjata yang lebih moden dengan harapan negara Arab akan tunduk kepada mereka.



Pada masa yang sama, Palestin dihalang memiliki senjata tersebut. Akibatnya ramai rakyat Palestin yang dibunuh dengan kejam oleh senjata moden Israel.

AS dan Britain hanya menyaksikannya sahaja manakala negara Arab tidak mampu membela kerana mereka sesama sendiri pun saling berbunuh-bunuhan.

Apa yang negara Islam bolehkan lakukan untuk menyelamatkan Palestin hanyalah membuat bantahan demi bantahan. Iraq, Mesir, Syria malah Iran dan lainnya pun masih sukar untuk membebaskan Palestin sebaliknya mereka pula yang dikenakan sekatan ekonomi dan dihuru-harakan seperti Iraq dan Mesir.

Namun, walaupun masih belum bebas dari cengkaman Israel, Amerika dan Britain, semangat jihad rakyat Palestin khususnya masih utuh. Tanpa senjata moden pun mereka masih boleh menentang Israel. Bagi mereka kematian adalah syahid.

Walaupun banyak darah rakyat Palestin telah tumpah di tangan Israel, rejim Zionis itu masih dibiarkan kekal berkuasa sehingga kini. Bahkan, mereka sedang mencari jalan pula bagaimana untuk mengalahkan Iran supaya kezaliman mereka ke atas Palestin dapat dilindungi dan tiada negara Islam yang berani mencabar kewujudan mereka di bumi Arab.

Justeru, sokongan Anwar Ibrahim untuk melindungi keselamatan Israel boleh menyebabkan beliau tersisih dari hati dan sanubari umat Islam sedunia khususnya di bumi Palestin.

Di Malaysia, kenyataan Anwar Ibrahim itu lebih menjurus kepada sikap mementingkan dirinya sendiri sahaja. Sikap mementingkan diri sendiri ini amat jijik sekali seperti mana sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:

"Perumpamaan bagi orang yang menegakkan hukum Allah dan orang yang merosakkannya bagaikan satu kaum yang menarik undi untuk menaiki sebuah kapal. Maka jadilah sebahagian mereka ada yang mendapat tempat di atas dan ada yang di bawah. Dan mereka yang berada di bahagian bawah, apabila hendak mengambil air, harus melalui mereka yang berada di atas. Maka mereka pun berkata: 'Alangkah baiknya kalau kami melubangi bahagian bawah kami tanpa menyakiti orang-orang yang di atas kami'. Jika mereka dibiarkan menurut kehendak mereka sendiri tentu mereka akan hancur bersama-sama dan jika mereka itu diambil tindakan maka akan selamatlah seluruhnya" (Hadis Riwayat Bukhari dan Nu'man).

CHEREDZA
Sik, Kedah


FORUM UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive