Saturday 31 December 2011

TUDIAA !!! MAHFUZ SRP VS DR MASHITAH PHD



Sejak khabar angin mengatakan Dr Mashitah nak bertanding di Pokok Sena. Mahfuz Omar nampak semacam panas saja dengan Dr Mashitah. Bila Dr Mashitah keluar kenyataan, dia Mahfuz mesti tunggu masa nak balas pulak.

Kerajaan Pas Kedah perlu menggunakan kaedah fiqh yang lebih menyeluruh iaitu mengutamakan 'maslahah ammah' atau kepentingan awam berhubung keputusannya mahu merobohkan Madrasah Salihiah.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri,Datuk Mashitah Ibrahim berkata, Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak tidak boleh sewenang-wenangnya menggunakan kaedah 'istibdal' (wakaf gantian) terhadap tanah wakaf khas milik madrasah itu untuk meneruskan keputusannya.


"Walaupun beliau (Azizan) hendak 'istibdal' tanah wakaf khas itu tetapi beliau tidak boleh tolak kepentingan orang ramai yang menuntut madrasah itu dikekalkan. Pucuk pimpinan negeri perlu bijak kerana dalam pemerintahan, pokok pangkal dalam membuat keputusan adalah mengutamakan 'maslahah ammah'," katanya.


Mahfuz berkata orang ramai tidak perlu terkejut dengan keputusan meroboh Madrasah Salihiah kerana Masjidil Haram, di Mekah pun dirobohkan untuk diganti dengan bangunan baru.

"Beritahu Datuk Mashitah, Masjid Chin di Masjidil Haram, Mekah pun orang robohkan," ujarnya sambil ketawa.

Apa yang Mahfuz tak faham, ialah di Masjidil Haram, roboh masjid ganti masjid. Tapi dalam kes Madrasah Salihiah ni. Kerajaan Pas Kedah roboh Madrasah ganti dengan shopping kompleks. Walaupun ada surau ganti, tapi kita pun tak tahu surau ganti tu duduk atas tanah atau atas angin.

Itu yang kita pertikaikan, apa salahnya kalau ubah plan dan plan itu tidak menganggu Madrasah. Kalau nak roboh pun, robohlah tapi bina balik madrasah baru yang lebih canggih atas tanah wakaf tu.

Pas sengaja memutarkan fakta. Kita menghalang perobohan kerana tidak mahu tanah wakaf itu di ambil. Paling penting tanah wakaf tu.

Mahfuz-Mahfuz.. apa hang ingat hang bijak sangat ka?

MTK
MATPUT TAK BELAJAQ KAT AL AZHAR MACAM OSTAD JIJAN

4 comments:

Anonymous said...

pandai kelentong aja.Iea tak ada .Pencapaian akademik rendah macamamana nak berfikiran jauh kedepan jauh sekali ada vision untuk di perjuangkan.

Anonymous said...

Yela..byk tok guru PAS belajar agama je tp tak belajar ttg ekonomi. Sbb diorg terror bab agama je tp ekonomi?? Lingkup bang...sedangkan Islam nak kita maju dunia dan akhirat..tp tgk la Kedah & Kelantan..apa jadi?

Anonymous said...

PAS TERER UGAMA ? TERER ISSUE HUDUD BERMUSIM JER !!
EKONOMI ? USAH CAKAP LAH.. BOLEH BANGKRUP MALAYSIA

Anonymous said...

cintai lah dunia yang kekal abadi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive