Monday 29 July 2013

#SYABAS #KDN !! ZAHID HAMIDI BUKTIKAN KDN BUKAN KEMENTERIAN AMARAN !!




Syabas kepada Ds Zahid Hamidi kerana bertindak tegas dalam isu yang membabitkan soal sejarah negara.. Filem The New Village bekisarkan tentang kejadian darurat di Tanah Melayu pada 1949 serta mempaparkan PKM dan Malayan People Anti Japanese Army sebagai pejuang kemerdekaan.



Filem ini telah diluluskan oleh LPS pada September 2012 kerana ahli panel cuma melihat dari sudut babak dan adegan keterlaluan bukannya jalan cerita dan kisah yang dipaparkan..

Selepas mendapat aduan dari ramai pihak baru baru ini, KDN telah ambil tindakkan sewajarnya untuk menggantung sementara tayangan filem ini dijangka pada 22 Ogos nanti..




KDN Gantung Tayangan ‘The New Village’

Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah menggantung tayangan filem “The New Village” yang seharusnya menemui penonton di pawagam pada 22 Ogos oleh kerana filem itu perlu menjalani satu lagi tapisan oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF), kata Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Menteri Dalam Negeri itu berkata, keputusan itu dibuat selepas heboh di media sosial dan badan bukan kerajaan (NGO) berhubung jalan ceritanya.

“Kita akan putuskan kemudian melihat kembali filem tersebut termasuk mengambil kira komen komen seperti dalam akhbar dan blog” katanya dalam satu sidang media selepas majlis berbuka puasa bersama kakitangan Penjara Sungai Buloh.

Menurut Ahmad Zahid, KDN ada menerima permohonan tapisan filem The New Village pada 4 September 2012.

Bagaimanapun apabila ditanya mengapa dulu pihaknya meluluskan filem tersebut beliau memberi komen babak yang ada dalam filem itu tidak keterlalaluan ketika itu.

” Filem itu telah ditapis tiga panel ahli LPF dan diluluskan pada 7 September 2012. Jesteru itu kita tidak akan beragak agak untuk membatalkan filem itu sekiranya didapati mengandungi babak mengagungkan komunis.?

” Kita akan beritahu kelak tarikhnya jadi sehingga waktu itu saya harap tidak akan timbul sebarang spekulasi mengenai hal ini,” katanya.

The New Village diarahkan oleh Wong Kew Lit dan diterbitkan oleh Astro Shaw serta barisan pelakonnya tidak membabitkan pelakon Melayu dan India.

Filem itu berkisarkan kejadian darurat di Tanah Melayu pada 1949 serta mempaparkan PKM dan Malayan People Anti Japanese Army (MPAJA) sebagai pejuang kemerdekaan.

2 comments:

Anonymous said...

PARA PENAPIS DALAM LPF SEMUANYA DAH TUA-TUA, PESARA2 YANG DIBERI KERJA KERANA TAK DAPAT TERIMA HAKIKAT MEREKA TU DAH PATUT BEREHAT KAT RUMAH, SURAU DAN MASJID.

TAPI SAYANG MEREKA MACAM BUTA SEJARAH DAN TAK SENSITIF DENGAN PROPAGANDA KOMUNIS.

MEREKA IALAH SAKI BAKI TALI BARUT MENTERI AMARAN.

Anonymous said...

Tahniah DS Zahid. Bertindak atas kebenaran dan kesucian fakta sejara bukan hendak ambil hati dari mana mana pihak.

Belajar dari keputusan PRU 13. Golongan Cinabeng bukan tahu mengenang budi. Tumpu kepada Orang Melayu yang setia pada BN

Usaha menarik 10% lagi undi Melayu Insya Allah boleh menang majority dua pertiga .

Ada pendapat mengatakan kalau dalam PRU 13 lebih 90 % undi Cinabeng pada DAP, tapi akan mencecah 95% pada PRU 14!

Persetankan Cinabeng!. Beri sahaja yang hak pada mereka sebagai warganegara. Tidak lebih dari itu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive