Thursday 24 January 2013

TUDIAA !! PENCACAI DUK HINA TUN M, TAPI TAK SEDAR TOKWAN DAN BAPAK ANWAR PUN KETURUNAN MAMAK !?




India Muslim adalah mereka yang berketurunan India dan beragama Islam. Tamil, Kerala, Punjabi, Sindhi, Mahratta, Hydrabad dsb tergolong dalam India Muslim.

Di Malaysia, majoriti India Muslim bertutur dalam bahasa Tamil. Justeru itu terma India Muslim lazimnya ditujukan kepada mereka yang bertutur dalam bahasa tersebut.

Di Malaysia, India Muslim juga dikenali sebagai Mamak, DKK (Darah Keturunan Keling), Keling dan Jawi Peranakan.

Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari, Zainuddin Mydin, Siti Nurhaliza binti ‘Thaarudeen’, Hakim Haidar Mohd Noor, Ahmad Nawab, Akbar Nawab, P Ramlee, Man Bhai, Tan Sri Elyas Omar, Tan Sri Abul Hassan, semua mereka adalah dari keturunan India Muslim.

Tan Sri CM Yusuf, speaker pertama parliament Malaysia adalah mamak. Begitu juga pengerusi tetap UMNO Tan Sri Sulaiman ‘Ninam’ Shah. ‘Ninam’ adalah singkatan untuk ‘Naina Mohamed’.



Bekas Ketua Menteri Sabah Dato Haris Salleh dan Musa Aman, Ketua Menteri Sabah hari ini adalah mamak. Mereka bukan dari keturunan Pushtun, Pakistan atau Yemen.

Bapa Tun Dr Mahathir Mohamad adalah India Muslim, dan Tun Abdullah Badawi juga dari keturunan mamak disebelah bapa. Begitu juga dengan isteri Perdan menteri pertama Malaysia, Toh Puan Sharifah Radziah Syed Alwi ‘Barakbah’. Malah Tunku sendiri berdarah campuran Siam dan mamak. Bapa Anwar Ibrahim juga seorang mamak.Baca Seterusnya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive