Tuesday 12 March 2013

TUDIAA AIH !! KERAJAAN PAS KEDAH BINA KAMPUS KUIN RM330 JUTA TANPA ASRAMA DAN MASJID !!! CERDIK SUNGGUH PUAK NI BUAT KEJA


Memang tak dapat dinafikan lagi  ada berlakunya penyelewengan dalam pembinaan kampus KUIN di Kuala Ketil.. Mengikut pelan cadangan, kos RM 330 juta pembinaan KUIN termasuk bangunan asrama dan sebuah Masjid..

Akhirnya KUIN dikenakan tindakkan oleh KPT kerana gagal menyediakan kemudahan tempat tinggal

Kolej Universiti Insaniah (Kuin) berdepan dengan risiko menerima satu lagi tindakan oleh Kementerian Pengajian Tinggi melibatkan penyediaan penginapan di kampus baharunya di Kuala Ketil dekat sini.

Ketiadaan asrama di kampus berkenaan mengakibatkan sesi pengajian selepas cuti pertengahan semester tertangguh beberapa minggu manakala asrama pasang siap yang dijanjikan dalam empat minggu sehingga kini belum disempurnakan.



Utusan Malaysia difahamkan, kerja-kerja pembinaan asrama pasang siap tersebut masih di peringkat awal dan dipercayai agak sukar untuk disiapkan dalam tempoh seminggu iaitu selewat-lewatnya pada 17 Mac ini seperti yang dijanjikan oleh pengurusan Kuin kepada Kementerian Pengajian Tinggi.

Munurut sumber, penyediaan asrama bagi kemasukan kira-kira 1,800 pelajar selepas berehat panjang menjadi aspek penting yang dinilai kementerian tersebut kerana dikhuatiri memberi kesan sehingga mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran mereka.

Berikutan itu, kata sumber itu, Kuin berdepan risiko dikenakan tindakan oleh kementerian terbabit mengikut Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (IPTS) 1996 (Akta 555) jika didapati gagal menyediakan kemudahan tersebut kecuali mereka mampu menyiapkannya dalam tempoh ditetapkan.

Semalam, Kuin dilapor dikenakan kompaun sebanyak RM272,000 oleh Kementerian Pengajian Tinggi kerana mengambil 34 pelajar yang tidak menepati syarat kelayakan masuk.

Ketua Pengarah Pengajian Tinggi, Datuk Prof. Dr. Rujhan Mustafa berkata, pihaknya juga memandang serius komitmen pengurusan Kuin untuk menyiapkan asrama bagi menampung kemasukan pelajar sebelum atau pada 17 Mac ini bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran kekal terjamin serta tidak terjejas.

Beliau juga tidak membenarkan penggunaan bilik kuliah sebagai asrama dan Kuin mesti menyiapkan penginapan pelajar mengikut tempoh dijanjikan jika tidak mahu dikenakan tindakan tegas. - UTUSAN


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive