Wednesday 6 June 2012

PANASS !!! AZIZAN RAZAK DAN EXCO ANTARA PEROGOL BERSIRI YANG DAHAGAKAN DARA ?!!



Sejak akhir-akhir ini, Kerajaan PAS Negeri Kedah begitu galak mewar-warkan perolehan hasil pendapatan balak yang diperoleh dari seluruh kawasan hutan simpan yang ada di seluruh negeri Jelapang Padi itu.

Menurut Exco yang menjadi “kesayangan” Menteri Besar, Amiruddin Hamzah, Kerajaan BN dahulu hanya mampu mendapat sebanyak RM19 juta saja setahun dari hasil balak negeri berbanding Kerajaan PAS yang berjaya mengaut sebanyak RM80 juta pada tahun 2011.

Kononnya, Amiruddin mendakwa kerajaan BN “merompak” hasil balak di Kedah dan PAS pula “terbukti” lebih telus serta pandai menjana pendapatan dari hasil hutan di negeri itu.

Benarkah dakwaan ADUN Anak Bukit itu? Bijak sangatkah PAS dan apakah Kerajaan BN Kedah dahulu korup tentang isu balak di negeri itu?




Sebenarnya, kerajaan BN Kedah dahulu mengazetkan sebanyak lebih kurang 2,500 hektar kawasan yang dikenal pasti boleh dijadikan kawasan pembalakan, namun bersyarat dan semua kontraktor perlu masuk tender sebagaimana biasa.

Antara syaratnya ialah setiap “kompartment” yang diberikan kepada kontraktor perlu dipelihara keadaan semula jadi di mana hanya balak yang bersaiz tertentu sahaja yang boleh ditebang dan yang masih muda atau kecil tidak boleh diusik sama sekali.

Selain itu, bagi kawasan-kawasan tadahan air, aktiviti pembalakan di situ perlu menggunakan helikopter bagi memelihara alam semula jadi dan mengelak sebarang ancaman hakisan tanah yang mampu menjejaskan sumber air bersih yang selalunya digunakan oleh rakyat setempat.

Maksudnya, aktiviti pembalakan ketika Kerajaan BN Kedah memerintah dipantau sepenuhnya dan tiada sebarang kerosakan alam semula jadi yang mampu mengganggu eko-sistem kawasan hutan simpan dan tadahan air di negeri itu.

Bagaimanapula dengan modus operandi aktiviti pembalakan oleh Kerajaan PAS Kedah?

Pertamanya, dalam empat tahun, PAS Kedah telah menggunakan seluas hampir 7,000 hektar kawasan hutan simpan, termasuk kawasan hutan bernilai tinggi, sebagai kawasan pembalakan.

Keduanya, tiada tender secara terbuka dan “kompartment” balak dilakukan dengan cara “pemberian terus” kepada para kontraktor yang sememangnya bukan Melayu. Kalau syarikat Melayu pun, ia akan di “Alibaba”kan…

Ketiganya, Azizan Razak memperkenalkan konsep ladang rakyat (di Kedah telah ditukar kepada Ladang Sejahtera) di mana kawasan balak yang ditebang akan dijadikan kebun getah yang akan diusahakan oleh para peserta ladang tersebut secara “ala-ala Felda”.

Yang beza dengan Felda, majoriti peserta Ladang Sejahtera adalah ahli-ahli PAS yang tidak tinggal di kawasan berhampiran tersebut. Contohnya, Ladang Sejahtera di Baling disertai oleh peserta yang tinggal di Jerlun atau Kodiang.

Para peserta akan diberikan beberapa ekar tanah kebun getah di mana ketika proses penanaman semula mereka hanya akan diberika sebanyak RM100 sebulan sehingga pokok getah matang (anggaran 5 tahun) berbanding peneroka Felda yang menerima sebanyak RM1,500 sebulan ketika penanaman semula ladang sawit.

Apa yang para peserta Ladang Sejahtera nak makan dengan RM100 setiap bulan dalam jangka masa 5 tahun?

Keempat, kontraktor balak boleh menggondolkan semua hasil hutan termasuk balak besar, balak sebesar paha, betis mahupun sebesar lengan. Asalkan boleh jual, kontraktor boleh “rembat” semuanya sehingga botak.

Misalnya, hutan simpan Gunung Inas dan Bukit Palong di mukim Kupang, Baling, hampir gondol sepenuhnya akibat kerakusan kontraktor dan kebodohan Kerajaan PAS mentadbir kawasan balak di situ.

Hasilnya, kawasan tadahan air yang menjadi sumber bekalan air bersih di lima buah kampung di situ tercemar teruk dan keruh bagai “teh tarik” serta merosakkan kawasan pelancongan Lata Celak yang berada di kaki Gunung Inas.

Bukan saja di Baling, di kawasan lain seperti Pedu, Kuala Nerang, Pendang dan banyak lagi kawasan hutan simpan yang telah “dirogol” oleh Kerajaan PAS Negeri Kedah tanpa belas.

Padanlah mereka mampu mengaut keuntungan lumayan sehingga mencecah RM80 juta sebulan!

Namun, meskipun sudah “dirembat” RM80 juta hasil balak sehingga licin begitu, “disebat” pula wang peruntukan jalanraya RM93 juta dari Kerajaan Pusat, apa hasil yang dinikmati oleh rakyat negeri Kedah dari “kekayaan” bumi Kedah yang “diratah” Azizan Razak dan para Exconya?

Hairan bukan? Beratus juta “dikaut” dari bumi Kedah, tapi rakyat tak dapat apa-apa pun..!

Sumber: Mykmu.net

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive