Friday 30 November 2012

TUDIAA !! 1 KAMPUNG GUNA CERMIN UNTUK SUMBER CAHAYA




Viganella adalah sebuah perkampungan kecil di Itali yang terletak betul-betul di bahagian bawah lembah yang mendalam, dan dikelilingi oleh gunung yang tinggi dari semua sudut. Ini Bermakna Bahawa secara semula jadi, setiap tahun dari pertengahan November hingga awal Februari, rantau ini telah benar-benar tiada cahaya matahari. sinar matahari kembali pada 2 Februari Disambut dengan kegembiraan . Iaitu, Sehingga Disember 2006, Apabila masalah telah berjaya di atasi.



Terima kasih kepada Giacomo Bonzani, arkitek dan pereka jam matahari, sebuah cermin gergasi di letakkan di lereng gunung atas Viganella, cermin gergasi Itu mennyinarkan cahaya matahari ke pekan Viganella. kini bermandikan cahaya kegemilangannya dan kehangatan. Cermin bersaiz 8 meter lebar oleh 5 meter tinggi dan terletak 870 meter di atas kampung acerca. Apatah lagi, ia sebenarnya dikawal oleh perisian komputer menjejak matahari dan mernukar panel cermin supaya sentiasa Itu Pantulan sinar ke bawah. Ia sebenarnya telah Menjadi tarikan pelbagai pelancong , sejak pemasangannya lebih 5 tahun yang lalu.





Menurut Bonzani, yang pertama kali memberi idea mencerminkan cahaya matahari ke dataran, tiada siapa yang percaya ia adalah mustahil pada mulanya. "Tetapi saya yakin. Saya mempunyai iman dalam fizik, "katanya. bentuk cermin yang telah dilakukan oleh Emilio Barlocco, seorang jurutera. Menurut Datuk Bandar kampung, Pierfranco Midali, ia tidak mudah mendapat cermin . "Kami terpaksa mencari bahan yang betul, belajar tentang teknologi dan terutama mencari wang." Kos projek keseluruhan kira-kira 100,000 Euro. Saya fikir ia adalah benar-benar indah apabila teknologi yang digunakan dalam apa-apa cara yang inovatif untuk membuat kehidupan manusia lebih baik.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive