Friday 15 June 2012

TUDIAA !! KHALID GEREJA SAMAKAN UMRAH SEPERTI PERHIMPUNAN ??



Masih lagi hangat mengenai ibadah haji. Tapi kali ini mengenai pendedahan Timbalan Menteri Luar, Senator A Kohilan Pillay yang menyatakan bahawa Kerajaan Arab Saudi telah menghantar nota diplomatik kepada pihaknya gara-gara himpunan Bershit 3.0 pada 28 April lalu.

Sebelum ini, sudah diberitahu dan diberi amaran kepada puak-puak Pakatan Haram bahawa tindakan mereka berhimpun di Tanah Haram Makkah dan Madinah Al-Munawwarah itu melanggar undang-undang negara itu, tapi mereka tidak hiraukan.

Nasrudin Hasan Tantwi berdegil juga mengarahkan “penganut-penganut agama PAS” berhimpun memperjuangkan himpunan yang diketuai oleh seorang kafir harbi yang cuba merendah-rendahkan Islam di dua pusat tumpuan ummah dari seluruh dunia itu.



Kononnya, Nasrudin mahu himpunan Bershit itu berlangsung di seluruh dunia termasuk di lokasi ibadah umat Islam tersebut, tanpa memikirkan tentang undang-undang di negara itu atau terfikir untuk menghormati peraturan sesebuah negara.

Hasilnya, Malaysia juga yang tercalar imejnya dan Kerajaan Arab Saudi mengganggapnya sebagai tindakan yang melanggar undang-undang negara itu dan menurut Kohilan, mereka yang terbabit dalam himpunan itu tertakluk kepada kerajaan negara itu.

Itu satu perkara. Satu perkara lagi ialah mengenai Khalid Samad dan apa kena mengena Khalid dengan insiden yang memalukan Malaysia itu?

Sebenarnya, pendedahan Kohilan itu dilakukan di Parlimen, semalam. Yang lebih memalukan PAS, Kohilan yang bukan beragama Islam itu secara berhati-hati menasihatkan dewan agar tidak terlalu taksub dengan fahaman politik sehingga sanggup mencemari tempat suci di Makkah dan Madinah.

Mungkin kerana inilah telingan Khalid Samad “berdesing” dan dia bingkas bangun mencelah memperkecilkan pemahaman Kohilan mengenai perkataan “umrah”.

“Umrah tu perhimpunan la,” kata Khalid dengan yakin.

Kata Khalid, perkataan “umrah” itu bererti “perhimpunan”???! Kepala hotak dia! Siapa yang ajar dia umrah itu bererti perhimpunan? Khalid Samad benar-benar menjatuhkan air muka Mursyidul Am PAS. Apa Nik Aziz tak ajar Khalid Samad tentang umrah, kah?

Untuk pengetahuan Khalid Samad, umrah dari segi bahasa bermakna ZIARAH atau menuju ke tempat yang makmur, pada bila-bila masa.

Pengertian umrah mengikut syarak pula ialah mengunjungi Kaabah untuk melakukan ibadah iaitu tawaf dan sai’e menurut syarat-syarat wajibnya.

Walaupun bagi sesetengah ulama berpendapat bahawa ibadah umrah adalah sunat, namun ulama Mazhab Syafi’e dan Hambali menyatakan bahawa ia adalah wajib.

Khalid Samad faham ke tidak pencerahan ini? Atau seseorang patut “lepuk” dahinya sekali untuk membuatkannya faham mengenai ibadah umrah?

Lain kali, kalau jahil tentang sesuatu, khususnya mengenai yang berkaitan Islam, janganlah sesuka hati saja menyampuk nak tunjuk pandai! Kan dah kena sebijik..!!! Itulah..suka sangat masuk gereja, kan dah bengap otak tu…

MYKMU

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive