Wednesday 18 April 2012

KISAH SI NURUL IZZAH YANG BUTA SEJARAH MEH BACA



Baru baru ni semasa upacara pertabalan DYMM Yang Dipertuan Agong,Nurul Izzah Anwar mengeluarkan satu kenyataan di tweeternya yang muzik nobat tu muzik zaman P. Ramlee..Jika Nurul Izzah nak tahu Muzik nobat adalah warisan zaman Melayu beratus-ratus tahun, bukan muzik baru zaman P Ramlee

Jom kita baca serba sikit sejarah pasal nobat ni



gambar alat muzik nobat dan cara di mainkan

Nobat berasal dari negara Parsi, ia merupakan sejenis kumpulan muzik tradisional yang masih diwarisi turun temurun sehingga kini.

Menurut salasilah asal kejadian Nobat adalah dari keturunan Nabi Allah, Ibrahim yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan. Kemudian Nobat ini dituntut, lalu diturunkan kepada zaman Iskandar Zulkarnain yang akhirnya dituntut oleh segala Raja-Raja Tanah Arab, Barat, Asia dan Timur.

Nobat yang telah berkembang ke negara-negara Islam seperti Sepanyol, Utara Afrika, India dan juga Alam Melayu.

Perkembangan Nobat ini mempunyai kaitan rapat dengan perdagangan yang di kendalikan oleh saudagar-saudagar Arab yang ketika ini telah memonopoli kegiatan perdagangan antara Timur dan Barat serta menyebarkan Islam ke negeri yang mereka singgah.

Tidak ketinggalan juga, meraka turut menyebarkan kebudayaan Islam termasuk alat muzik Nobat. Alat muzik Nobat dijadikan sebagai hak kepunyaan Raja-Raja di Alam Melayu. Oleh yang demikian, golongan istana menjadikan Nobat ini sebagai alat kebesaran dan kemuliaan mereka.

Di Tanah Melayu, selain dari Melaka yang menggunakan Nobat pada zaman kesultanannya dahulu, negeri lain yang mempunyai alat muzik Nobat ialah Kedah, Perak, Selangor, Kelantan dan Terengganu.

peralatan nobat

Kedah merupakan sebuah negeri Melayu yang tertua dan kewujudan orkestra Nobatnya adalah setua usia Kesultanannya yang telah bertapak sejak kurun ke-5 lagi. Nobat Kedah dan Perak merupakan dua Nobat yang paling tua dan dapat disusul kedua-dua Nobat ini hingga keempat kurun yang lampau.

Sejarah kedatangan Nobat ke negeri Kedah jika mengikut sejarah yang ditulis dalam tahun 1650, menyatakan bahawa Sultan Kedah telah pergi ke Melaka dalam masa pemerintahan Sulatan Mahmud Syah iaitu sebelum baginda kalah perang dengan Portugis pada tahun 1511.

Jika fakta tepat, ini membuktikan dengan jelas bahawa Kedah telah mengambil unsur-unsur Nobat yang diwarisi dari Melaka yang mana sebelum ini Melaka telah mewarisinya dari Pasai.

Nak baca lebih lanjut boleh klik sini

MTK
Jadi kepada Nurul Izzah tu elok belajar sejarah dulu sebelum nak belasah cakap saja..Kan dah malu..kalau sejarah kesenian negara pun tak tahu,elok tak payah jadi MP.

2 comments:

Anonymous said...

ANAK POMPAN SI PELIWAT TU MANE TAU SEJARAH BANGSA BROO. DIA CUMA TAU SEJARAH BAPAK DIA JD GIGOLO. TU PSL DIA MALU NAK CKP SEJARAH HITAM BAPAK NGAN MAK DIA KEHKEHKEHKEH

Anonymous said...

dia ni mana tau sejarah..dia lahir ikut jalan lain kot, jalan belakang kunyit..tak normal..kesan dari perlakuan bapak dia yang menibai tak tentu arah..kiri kanan depan belakang..tu yang dapat anak tak normal asyik menyalahkan orang lain..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive