Saturday 31 March 2012

PTPTN !!!! HUTANG TETAP HUTANG !!!



Aku nak ulas sikit la pasal budak hingusan yang pandai meminjam tapi liat nak bayar macam mamat bersuara kat atas tu.Apa hal yang kau nak bising bising suruh kerajaan hapuskan hutang PTPTN korang.Dulu masa korang sambung belajar korang tak pikir pun nak usaha sendiri cari duit sebab korang pikir duit PTPN ada so boleh pinjam selesaikan masalah study korang..

Tapi la ni dah tak mampu nak bayar korang banyak bunyi pulak suruh kerajaan hapuskan hutang korang kat PTPTN tu kalau tak salah aku dekat dekat 42 BILION lebih..Masa korang pinjam dulu siap boleh bergaya sakan dengan duit pinjaman tu beli semua brang barang branded,handfon baru ada jugak member member aku guna duit dari ptptn bayar muka beli motor.Aku ingatkan nak pergi kelas,rupanya merempit dengan bawa awek.Lepas tu ke hulu ke hilir sebok nak berpolitik.pantang ada prk je korang hilang ikut puak puak pas pi cari duit lebih pasang bendera,edar edar risalah..bila korang kantoi exam kena repeat baru korang bising..


Aku bukan nak kutuk ke marah ke student-student yang berbelanja guna duit PTPTN ni,sebab memang tu hak mereka, duit mereka, tetapi ingatlah,bila sudah tamat Study nanti,cubalah bayar langsaikan hutang tu semula.Sebab ada orang lain yang memerlukannya. Lagipun, membayar hutang itu kan Wajib!

Dalam Islam pun ada cakap berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat.

Islam telah menetapkan bahawa setiap yang berhutang wajib melaksanakan amanah dan bersifat jujur membayar hutang mereka setelah berkemampuan. Bagi sesiapa yang suka melewat-lewatkan atau menangguhkan pembayaran hutang ini, maka maruah mereka menjadi hina, hidup hilang keberkatan dan tidak diredhai oleh Allah S.W.T amalan kebajikan tertolak, dan tergolong dalam orang yang zalim.


Kalau benda yang dalam Islam pun korang tak reti nak laksanakan apa guna letak nama Islam dalam nama gabungan korang..DUIT PTPTN TU BAPAK KORANG COP KE??Nak je aku berdebat dengan mamat Gamis ni..

3 comments:

Anonymous said...

Dia org tak buat cadangan agar "Semua pelajar di Malaysia sama ada di sekolah Kebangsaan atau sekolah menengah di beri biasiswa".

riggers said...

Sebelum ni aku da cuba taknak maki maki lagi tapi hari ni aku hangin giler ngan budak budak (student) yang taknak bayar balik pinjaman PTPTN ni..pikimak lahanat punya anak anak haram ni...dalang diorang ni dah tentu dari penyokong Yahudi..parti paling sial dalam dunia..PAS...woii bebudak biol..korang tak pikir ke masa depan pelajar pelajar MELAYU ISLAM yang akan datang..yang dari keluarga susah..yang kurang mampu atau tak mampu nak biaya kos belajar..tak pikir ke hah bebudak biol..?!! Pukimak betul korang ni kan..nasib anak anak korang pun belum tentu lagi kalau PTPTN ni terlingkup nanti..anak haram punya bebudak

Anonymous said...

Aku mahasiswa yg sentiasa sokong kerajaan.. walaupon ada benda yg aku marah dgn kerajaan persekutuan tetapi aku masih yakin kepada mereka utk penambahbaikan. cuma.. weh hang ada pinjam PTPTpu ke? Maksud aku PTPTN? sedar dak kami pinjam 40k bayar 60k?! Macam haram jadah la riba. caj2 perkhidmatan apa kejadah lagi.. ini penganiayaan. Aku dapat pointer 3.75 utk msu U n mohon jpa tapi jpa tak bagi biasiswa.. macam sial jah.. bdk2 ni bangang jugak sampai nak minta hapus aka free. apa depa ingat duit bapak depa ka.. Kami yg sokong ni cuma nak PTPTN agar jadi macam pinjaman mara.. semakin tinggi pointer grad semakin rendah jumlah utk bayar.. klu tinggi jadi biasiswa. ptptn cuma bagi biasiswa utk first class degree. kita ok la pembaharuan ni.. cu yg pointer 3.0 keatas kenapa perlu bayar giler tinggi? pinjamc kita bayar 2x ganda? APA NI?! Negara apa ni?! Aniaya pelajar! Tak semua bangang kot yg pinjam ptptn.. aku yang dpt 3.75 pon x dpt biasiswa.. tapi aku grad 1st class degree so ptptn aku free. cuma kesian member2 aku yg hampir2 nak grad mcm aku..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive