Saturday, 20 July 2013

KISAH SEBENAR SEORANG GURU KEMATIAN ANAK DALAM KERETA



Kisah Sebenar Guru Yang Kematian Anak di dalam Kereta

Bebanan dan tugas yg ditanggung oleh para guru masa kini sangat berat. Kami 'yang menurut printah' ini terlalu memikirkn urusan kerja yg tak pernah surut sehinggakn kekadang keluarga dan rumahtangga terabai. Semalam, seorang rakan kami yang mengajar di smk usj4, Subang Jaya telah kehilangan seorang anak berumur 3 Thn yg lemas di dalam kereta.

Kisahnya, guru ini menghantar anaknya ke rumah pengasuh. Kebiasaannya, guru ini menghantar kedua2 anaknya yg masing2 berumur 4 dan 3 Thn. tetapi semalam hanya si kakak yang dihantar ke rumah pengasuh manakala si adik masih berada di seat belakang. Guru ini terus pergi ke sek kerana mengajar sesi ptg. Tiba di sek pada kul 11.45 pagi, guru itu tak menyedari anaknya berada di seat belakang. Guru itu mengambil buku di bahagian belakang tetapi langsung tak nampak si anak tadi dan terus MESYUARAT .



Selesai MESYUARAT pada kul 5 petang, ketika membuka pintu kereta belakang, si anak telah kaku tidak bernyawa. Paling menyedihkan ialah ank patung kecil yang dipegang basah dengan air mata si anak. Si ayah bergegas dr p.pinang balik ke Subang Jaya. Hari ini arwah masih belum dibuat postmoterm dan tak dibenarkan keluar dari rumah mayat kerana ibunya tak benarkan postmoterm ke atas anaknya.

Jadikanlah ini sebagai renungan dn iktibar kepada kita semua...Jgn tinggalkan anak2 kecil di dalam kereta. Sebelum mengunci kereta pastikan tiada orang di dalamnya. Walau apapun ajal maut di tangan tuhan, kita hanya mampu merancang. InsyaAllah , bagi si ibu, si anak tadi akan menunggunya di pintu syurga. Sama-samalah kita sedekahkan Al-Fatihah kepada arwah yang akhirnya boleh dibawa balik dan disembahyangkan selepas solat jumaat ini nanti. (semalam).SUMBER

7 comments:

Anonymous said...

Bukan guru saja yang beban kerja yang teruk banyak lagi kerja macam tu,tak boleh dinafikan memang sekarang banyak orang yang stres kerana pekerjaan mereka yang membebankan mereka, nak berhenti nak cari kerja lain, susah pula.Apa boleh buat kena terimalah semuanya, harap Allah beri kekuatan kepada kita menghadapi masalah ini.

Anonymous said...

Check b4 u enter n b4 u left your car, a must.

Budak Baghuh said...

Salam, blog tuan amat menarik dan mempunyai infomasi yang terkini, jesteru itu sama-samalah kita memberi sokongan sesama kita, harap pihak tuan dapat menambah pautan portal http://n9kini.net ke bloglist pihak tuan... Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Beban tugas x boleh dijadikan alasan..pokoknya ada kelalaian...mustahil x igt ank x dihantar ke rumah pengasuh...

Anonymous said...

Tah, x kn buta kot x nmpk ank tu..dia x tgk ke ank yg kua keta mse kt umh pngasuh? Ke main hambat je? X turun anta kn..amk buku kt blkng pn x nmpk gk anak tu? Buta ke apa?xtau r kot2 dia gagau je dr depan x jenguk ke blakang kn..btul kun fayakun tp if ank tu mti mse men sembunyi dlm but keta ke, logik gk r kn..haissh..

Anonymous said...

begini lah tuan tuan semua, memang benar bebanan tugasan semakin bertambah. Cuma satu saya kesalkan, kadangkala terlalu banyak sangat program..contoh di sekolah..macam macam program dan perisian baru diperkenalkan..walhal langsung tak bagi manfaat pada murid murid.., lagi murid terabai ada lah. saya cadangkan..contoh seperti disekolah, elok Kementerian ada kan satu jawatan khas yang baru...iaitu juru"isi" markah dan kerja pejabat yang selama ini cikgu cikgu dah terlebih kerja itu daripada mengajar murid yang sepatutnya lebih utama. Dalam kes budak 3 tahun mati dalam kereta ni..sangatlah menyedihkan dan saya cuba membayangkan diri saya ditempat ibubapanya..bukan dia nak begitu terjadi..sekali lagi nasihat..janganlah terlalu memikirkan hal kerja berlebihan sehingga keluarga terabai...kononnya nak terlalu cemerlang..kerja sampai bawa ke rumah.sampai banyak perkara boleh lupa..ni dah kes teruk. Jadikan ayat " kerja cukup hanya ditempat kerja, dirumah...saya adalah ibu atau bapa yang sepenuhnya milik keluarga"...persetan kan kerja ditempat kerja...bila kita sudah berada dirumah. Janji kerja siap..cemerlang atau tidak..peduli apa!..kalau dah anak bini mati..disebabkan terlalu risau hal kerja..apa ke jadah nya!!!. Renung renungkan saudara saudari semua.

Anonymous said...

Dlm kereta je dlm bas tu boleh terima gak la tp da ajal kn innalillah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive