Sunday 26 January 2014

KURANG AJAR !! APA TINDAKKAN KEMENTERIAN PENDIDIKAN UNTUK MENGHUKUM CIKGU CINABENG NI ??



Seorang guru lelaki bangsa cinabeng bertindak keterlaluan dengan 'melayan' dua murid Tahun Empat Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Khai Meng seperti lembu dengan menggantung loceng di leher dan memaksa mereka memakan rumput pada Khamis lalu.

Kejadian kira-kira pukul 9 pagi itu berlaku selepas Muhammad Nasvinder Muhammad Amit dan Mohd. Izat Iqbal Mohd. Harith masing-masing berusia 10 tahun gagal menyiapkan tugasan sekolah yang diberi.

Kedua-dua kanak-kanak berkenaan dihukum oleh guru berusia 26 tahun yang mengajar mata pelajaran bahasa Inggeris di sebuah kelas yang mempunyai 11 orang murid di sekolah tersebut.



Ibu mangsa membuat laporan polis selepas diberitahu rakan anaknya tentang kejadian itu..

Sebelum ini beberapa kes membabitkan guru besar sekolah cina mengarah seorang guru mualaf membuka tudung jika mahu mengajar di sekolah cina diselesaikan selepas PPD tidak berani mengambil tindakkan tegas terhadap guru terbabit.kes itu selesai selepas PPD menganjurkan majlis makan makan sambil memohon maaf..

Lain pula bagi kes pengetua sebuah sekolah di Johor yang ditukar serta merta hanya kerana upacannya berbaur perkauman.

Jika kita lihat kes kes melibatkan kaum pendatang Tanah Besar China ini menghina pelajar pelajar Melayu, pihak kementerian cukup takut untuk mengambil tindakkan, tetapi bila melibatkan guru guru bangsa Melayu, tanpa perlu menunggu lama, dalam tempoh 24jam sahaja pihak kementerian terus menghukum mereka..

Adakah pihak kementerian hanya berani bertindak dan menjatuh hukum hanya untuk guru berbangsa Melayu?

Dalam kes ini kalau guru cinabeng ini dilepaskan begitu saja, maka selepas ini makin ramai cikgu cikgu spesis haiwan ini akan lakukan perkara yang sama..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive