Sunday 9 December 2012

REKTOR KUIN PECAH AMANAH ! SATU LAPORAN POLIS DIBUAT



ALOR SETAR – Lapan kakitangan Kolej Universiti Insaniah (Kuin) pada Sabtu membuat laporan polis berhubung dakwaan pecah amanah di kolej universiti milik kerajaan Kedah itu.

Laporan itu dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar di sini pukul 9 pagi ini.

Laporan itu dibuat atas kekesalan dan perasaan tidak puas hati kakitangan Kuin kerana berlakunya pecah amanah dalam mengurus kewangan Kuin dan kakitangannya.

Mereka mendakwa Kuin tidak membuat pembayaran wang pekerja kepada agensi pihak ketiga seperti bank, insurans dan institusi kewangan yang lain sedangkan wang pekerja telah diambil dan potongan dilakukan dalam slip gaji mereka.



Dalam satu kenyataan yang diedarkan kepada media di perkarangan IPD Kota Setar, mereka berkata sikap Kuin yang tidak membuat pembayaran itu menyebabkan tunggakan tiga hingga enam bulan mengakibatkan sebahagian besar kakitangan Kuin terpaksa menanggung beban seperti dikenakan caj kelewatan oleh bank, menerima surat amaran peguam, surat amaran kereta ditarik dan polisi insurans ditamatkan.

Mereka yang menggelarkan diri mereka “Skuad Urusetia Gelombang Putih Membersihkan Kuin” berkata akibat kegagalan Kuin membayar pembiayaan pekerja ke institusi kewangan berkaitan, nama pekerja terlibat disenarai hitam di Credit Reference Information System (CCRIS).

” Motivasi para pekerja menurun. Selain itu, pembayaran lewat kepada pihak ketiga menyebabkan nama baik pengurusan Kuin tercalar. Beberapa pihak yang menawarkan pembiayaan boleh menyenaraikan Kuin sebagai pelanggan,” kata kumpulan pekerja itu.

Mereka berkata kakitangan kolej universiti merasakan Kuin seolah-olah langsung tidak mengambil berat soal kebajikan dan amanah pengurusan gaji yang disuarakan kakitangan.

” Pihak pekerja pernah membuat laporan polis pada 27 Julai 2012 kerana masalah sama. Selepas laporan polis dibuat, pihak Kuin menerusi Jabatan Bendahari berjanji akan membayar semua tunggakan yang berlaku namun hanya sekadar ‘melepaskan batuk di tangga’.

“Mereka masih masih gagal membuat pembayaran wang pekerja kepada agensi pihak ketiga sedangkan wang pekerja diambil dan potongan dilakukan dalam slip gaji mereka,” menurut kenyataan itu.

Sehubungan itu, mereka mendesak Rektor Kuin Prof Datuk Dr Jamil Osman meletak jawatan jika masih gagal mengurus Kuin dan kebajikan kakitangan Kuin. – BERNAMA


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive