Sunday 11 November 2012

#ISUAIRSELANGOR !! TEKNOLOGI MEMBRAN ALASAN UNTUK BANTAH #LANGAT2




Isu air di Selangor makin lama makin serabut. Dari penstrukturan air, penstrukturan semula, teknologi membran, dan kini mereka nak buka Loji air Bukit Jelutong yang dah ditutup 17 tahun dulu. Kenapa Kerajaan Negeri Selangor yang di ketuai oleh Khalid Gagap ni bersungguh-sungguh mahu membuka loji air Bukit Jelutong tu?

Bukankah loji air tu dulu ditutup disebabkan masalah kebersihan (tercemar teruk). Sungai Damansara yang tercemar telah membuatkan loji air Bukit Jelutong tidak relevan lagi digunakan pada 17 tahun yang lepas. Jika 17 tahun yang lepas pun ianya tidak relevan akibat percemaran sungai. Mc rasa sekarang lagi teruk!

Kawasan sekeliling Sungai Damansara juga tidak menunjukkan ianya boleh dijadikan kawasan tadahan. Perkilangan, perumahan dan aktiviti lain sudah lama bertapak di sekeliling Sungai Damansara. Tengok peta dibawah, macam-macam seksyen dan taman.




Khalid ni nampaknya dah panic. Pelbagai cara yang dikenalkan untuk meningkatkan bekalan air. Sahlah si Khalid ni tahu krisis air akan melanda. Jadi sekarang terdesak nak tunjukkan idea dia pun secerdik idea kerajaan pusat. Atas dasar dan kajian apa Khalid mahu loji itu dibuka semula?

Semuanya dilakukan dengan tergesa-gesa tanpa kajian yang menyeluruh. Khalid baru memberi cadangan untuk membuka loji air Bukit Jelutong dan dua loji di Ampang, tetapi Xavier yang bersungguh-sungguh mahu menjuarai isu air ini (biasa la claim kredit). Ada udang sebalik batu ke Xavier?

Xavier kata kos untuk buka semula loji yang ditutup semula hanyalah RM1.5 juta, apakah kos itu termasuk dengan kos teknologi membran yang mahu mereka gunakan? Kos itu juga tidak termasuk penapis yang hanya tahan 2 tahun dan perlu ditukar. Penapis tersebut memerlukan kos yang sangat mahal untuk setiap kali pengantian baru.

Kajian baru diarahkan tapi Xavier dah cakap murah. Sila tunjukkan perincian kos dulu, mana Xavier tahu teknologi membran ini akan lebih jimat dari Langat 2?

Baca seterusnya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive