Saturday 28 July 2012

TAKUT KANTOI !!! MINUM SAMBIL PAKAI HELMET DALAM RESTORAN

Abdul memakai topi keledar dengan tujuan tidak mahu dikenali ketika minum di kedai kopi.

KULIM - Sebelum ini ada dalam kalangan kaki ponteng puasa menjadikan ladang kelapa sawit sebagai port untuk makan dan minum bagi diketahui orang ramai.

Namun selepas lapan hari menunaikan Rukun Islam ke tiga ini, mereka semakin tidak malu dan berani makan secara terbuka di kedai makan yang dimiliki bukan Islam.

Tinjauan Sinar Harian mendapati sifat malu jelas tiada dengan rasa tidak bersalah apabila merokok secara terbuka.

Seorang pemandu lori pasir yang mahu dikenali sebagai Abdul, 38, mengaku tidak berpuasa dengan alasan penat kerana terpaksa bekerja di tempat yang panas dan menggunakan tenaga yang banyak.

“Dulu memang kita makan dalam ladang kelapa sawit kerana takut ditangkap, sekarang tak payah dah.



“Kita makan dan minum di kedai kopi sahaja. Penguat kuasa yang ada pada jabatan terlibat pun bukannya ramai sangat. Pemilik kedai akan memaklumkan kepada kami sekiranya mereka datang. Taktik yang mereka gunakan sama.

“Mereka akan serbu pintu hadapan dan pintu belakang. Dalam satu kumpulan mungkin dua tiga orang sahaja yang mempunyai kad kuasa manakala yang lain hanya pekerja pejabat dan pemandu. Pada saya mereka pun faham kerja macam kami ini memenatkan dan harus makan,” katanya.

Selain itu, ketika umat Islam sibuk merebut pahala berganda ketika ini, masih ada segelintir mereka yang mencemar kesucian Ramadan dengan membeli nombor ekor.

Kaki ekor beragama Islam masih bebas membeli nombor ramalan di premis yang menjalankan perniagaan itu di sekitar pekan Kulim. Ini adalah kerana penguatkuasaan dijalankan tidak menyeluruh.

Pemilik premis nombor ramalan berkata, nombor ramalan akan dijual seperti biasa termasuk kepada pelanggan beragama Islam.

“Kita tidak paksa mereka membeli nombor di kedai kita. Sekiranya mereka nak beli, kita akan jual.

“Sekiranya jabatan terlibat nak ambil tindakan, ambil tindakan pada mereka yang beragama Islam. Tetapi sehingga kini premis menjual nombor ramalan belum pernah lagi diserbu,” katanya.


MTK
MALU WEII

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive