Friday 2 March 2012

GUAN ENG BUAT BUAT LUPA AKAN PEKARA INI??!!



Australia eksport sampah ke Malaysia?

ADA yang menuduh Kilang Lynas mengeskport sampah ke Malaysia melalui pelaburan. Adakah itu benar? Ramai tahu yang Malaysia pengekspot timah yang utama di dunia, tapi tak ramai yang tahu Malaysia juga pengimpot tin yang utama di dunia. Malah ramai juga tidak tahu Australia adalah pengeluar utama tin di dunia.

Malaysia import tin dari Australia dalam bentuk tin concentrate dan tin slag yang merupakan hasil sampingan kilang lebur timah yang pada satu ketika dulu dianggap sampah (waste). Kalau berdasarkan fakta itu sudah lama Australia mengeksport waste ke Malaysia.

Tetapi apabila nilai tin slag diketahui, ia dianggap pula sebagai treasure. Sejak tahun 1980-an ramai yang mencari gali tantalum di Pulau Pinang. Tantalum adalah nadir bumi. Thorium juga nadir bumi.

Bila LGE tak sokong Lynas kenapa dia juga mengalu-alukan pihak yang berminat untuk mencari tantalum di Pulau Pinang melalui 'tender terbuka'.

Dulu pakatan pembangkang banyak kali mendesak Kerajaan BN Pulau Pinang untuk memantau tahap radioaktif yang ada kaitan dengan pembuangan sisa tin. Tetapi bila mereka membentuk kerajaan, mereka apa pun tak buat, diam sahaja.

Apakah ini bermaksud otak mereka pun tukar selepas status sudah tukar. Itulah soalan yang pakatan mesti jawab untuk menunjukkan yang mereka ikhlas dalam kempen himpunan hijau.

YAMATO
Kuala Lumpur

FORUM UTUSAN

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive