www.mukhrizmahathirfc.com

Sunday, 14 April 2013

WEIII KHALID !!! LU SEMBANG SAJA LEBIH !!! #PUIIII




Di petik dari Blog KedahkeKL

Mc kesian dengan kawan-kawan kat KL and Selangor ni. Kalau dulu hampir setengah juta penduduk Lembah Kelang teputus bekalan air kerana rumah pam Wangsa Maju terpaksa beroperasi melebihi kapasiti, sekarang ni setengah juta lagi pengguna berdepan masalah terputus bekalan air kerana paip pecah.

Itu pun Kerajaan Negeri Selangor tak kesian lagi pada rakyat, mereka masih berdolak dalih berlakon seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku. Punca kerosakan infrastruktur juga datang dari mereka.

Lepas ni akan bersambunglah sandiwara Khalid Gagap yang mengatakan Syabas tidak cekap buat kerja dan patut dikawal oleh Kerajaan Negeri. Padahal punca ketidakcekapan Syabas seperti yang didakwa oleh Khalid adalah berpunca daripadanya mereka juga.

Tanggungjawab kerajaan negeri Selangor adalah untuk memastikan bekalan samada air mentah ataupun air terawat mencukupi untuk pengguna di Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya.

Kalau jumlah air yang disimpan tak mencukupi, macam mana nak diagihkan kepada pengguna? Sebab tu kita kena buat tempat simpanan air yang lebih besar dan minta tolong bantuan dari negeri yang tak pernah alami masalah air.


Khalid asyik bercakap yang 33% air hilang dalam penghantaran kepada pengguna, 33% tu banyak gila, bukan sikit. Kita kena tahu untuk turunkan kadar NRW ni, paip-paip edaran air yang dah berpuluh tahun dan usang ni perlu diganti. Bukan hanya cakap saja!

Analoginya senang jer, umpama tauke restoran nasi lemak nak edar kan 1000 bungkus nasi lemak. Dan dalam perjalanan tu, budak-budak yang nak hantar tu, naik motor dan letak 1000 bungkus dalam bakul. Dalam perjalanan nak hantar tu, 330 bungkus nasi lemak jatuh keluar sebab bekas atau kotak untuk mengisikan paket-paket nasi lemak tersebut berlubang.

Untuk mengelakkan 330 bungkus nasi lemak terus terjatuh, patutnya tuan punya restoran nasi lemak tu sepatutnya kena lah ganti kotak ataupun bekas nak dihantarkan nasi lemak tersebut supaya tak jatuh. Kalau tak diganti perkara yang sama akan berulang lagi nanti. Nasi lemak akan terus jatuh!

Sama macam isu air ni, kalau Syabas dah minta kebenaran daripada Kerajaan Negeri Selangor nak gantikan paip-paip yang sudah lama ni, tapi ditolak atas alasan nak buat penstrukturan semula, bermakna selagi tak buat penstrukturan semula, masalah NRW ini takkan selesai, dan air dalam penghantaran akan berterusan hilang 33%?

Akibatnya, penstrukturan sampai hari ni belum nampak apa-apa lagi tindakan, masalah air terawat terus dibazirkan 33% hilang dalam penghantaran. Bila jadi macam ni, siapa yang perlu disalahkan?

Di tambah sandiwara yang Syabas ni gagal, Kerajaan Negeri bekukan perbelanjaan modal ataupun Capex Syabas untuk menukar paip-paip usang ni. Lepas tu dituduhnya Syabas tidak cekap sebab gagal turunkan kadar NRW kepada 15% seperti yang termaktub dalam perjanjian. Macam mana nak turun NRW kalau paip-paip usang tak diganti? Ini memang satu penganiayaan. Menyekat Capex Syabas seperti menyekat hak rakyat kepada bekalan air.

Ni semalam Lembah Kelang dah dua hari hujan lebat. Bukan saja banjir kilat, kereta dan rumah tenggelam, tapi paip pun pecah dek tak mampu bertahan akibat asakan dan tekanan kuat dari arus air sungai yang naik dan mengalir deras ekoran hujan lebat selama lima jam semalam.

Ya lah paip pun dah usang, nak tunggu masa jer, kena pula dengan asakan deras air hujan, terus pecah. Ni kali kedua pengguna Lembah Kelang terputus bekalan air. Ya lah rumah pam nak kena tutup sebab nak repair paip yang dah pecah. Dah paip buruk usang memang la mudah pecah.

Bila jadi macam ni siapa pula yang Kerajaan Negeri nak kambing hitamkan? Jangan lupa yang paip-paip air ni semua hak milik kerajaan negeri dan tugas Syabas cuma menyelenggarakannya. Kalau Syabas dah cakap perlu ganti, tapi tak dibenarkan, apakah ini salah Syabas lagi?

Ini baru satu paip, banyak lagi paip yang perlu di ganti. Dua minggu lepas media ada melaporkan yang Syabas membuat perbincangan dengan penduduk di kawasan Sg Way kerana akan mengadakan penutupan kerana kerja-kerja mengganti paip yang usang yang akan memakan masa.

Perlu diingat yang paip-paip yang nak digantikan ini bukannya terletak di kawasan-kawasan lapang, tetapi juga di tengah-tengah kawasan perumahan dan perindustrian. Jadi kenalah berbincang dengan pengguna di kawasan tersebut. Bukannya hari ni cakap nak ganti, besok dah siap!!!

Khalid Gagap memang telah gagal dalam usahanya untuk menangani isu air di Selangor dan kini memohon rakyat memberinya satu penggal lagi untuk menyelesaikan penstrukturan air malah berjanji akan diagihkan saham air kepada rakyat Selangor. Tapi nak ke rakyat Selangor percaya dia lagi, dia pernah berkata yang manifesto bukan janji dan tak pernah ditarik balik katanya.

Tambah pula Dr Wan Azizah dah bagi bayangan yang Khalid mungkin tidak akan dikekalkan sebagai MB Selangor sekiranya Pakatan Rakyat terus mentadbir negeri itu selepas pilihan raya umum ke 13. Apa kuasa Khalid Gagap nak teruskan saham air?

Adakah Menteri Besar seterusnya akan menolak saham air ini kerana ini idea Khalid Gagap seperti Khalid menolak Langat 2 kerana ia perancangan kerajaan pusat kerana berlainan parti? Lagi pun Dr Wan Azizah mengaku wujudnya perselisihan pendapat antara Khalid Gagap dan Azmin Ali yang telah lama mengidamkan kerusi empuk Khalid.

Adakah rakyat Selangor masih sanggup mengharung masalah air 5 tahun akan datang ini? Khalid tidak pernah membentang perancangannya selama ini, cuma cakap nak buat itu dan nak buat ini. Tapi sampai sekarang apa pun dia tak buat!

Jadi kepada setengah juta pengguna yang terdiri daripada pengguna di Flat Dewan Bandaraya Kuala Lumpur Datuk Keramat, Jalan Padang Tembak, Jalan Semarak, Taman Cempaka, Taman Bakti, Taman Nirwana, Jalan Gurney, Kampung Pandan Dalam, Kampung Baru Ampang, Kampung Kemensah, Kampung Melayu Ampang, Kampung Lembah Jaya, Taman Hillview, Kampung Pinggir Tiga Jaya, Bukit Jobina, Kampung Tengah Lembah Jaya, Taman Dato Ahmad Razali, Lembah Jaya Utara, Taman Bukit Indah, Lembah Jaya Selatan, Taman Tun Abdul Razak, Sri Rampai, Kampung Tasek Permai, Taman Ampang dan Ukay Heights fikirlah siapa yang akan memimpin kerajaan negeri Selangor selepas PRU13 nanti.

Atau korang semua akan terus hidup dalam masalah gangguan air yang tidak akan berkesudahan!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive