Saturday 8 December 2012

RAKYAT INDIA SEDAR DITIPU OLEH KERAJAAN PAKATAN REPUBLIK





20 November lalu, anggota-anggota penguatkuasa Majlis Perbandaran Sepang (MPSp) telah diarahkan untuk menceroboh dan merobohkan tempat ibadat yang dibina di dalam pekarangan rumah S.Gobi Kumar di Taman Seroja, Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang. Tindakan tersebut diambil kononnya, pembinaan struktur berkenaan melanggar syarat-syarat kecil MPSp.

Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Xavier Jeyakumar yang merupakan penganut Katholik, pada mulanya telah membela tindakan anggota-anggota penguatkuasa tersebut dengan menyatakan bahawa tindakan tersebut selari dengan undang-undang.

Bagaimanapun, kemarahan masyarakat Hindu, telah menyaksikan lidah Xavier Jeyakumar. Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menekan butang panik dan pada 6 Disember satu siasatan kononnya akan diadakan untuk mengenalpasti apa yang berlaku pada 20 November lalu. Xavier diberikan masa selama dua minggu untuk menyelesaikannya.





Xavier dalam usaha untuk memenangkan Pakatan Rakyat berkata, semenjak Pakatan Rakyat mengambilalih Selangor pada 2008, arahan telah dikeluarkan agar semua rumah ibadat yang wujud sebelum 2008 tidak dirobohkan.

Dalam kejadian di Sepang itu, tempat sembahyang yang dirobohkan itu adalah di dalam kawasan rumah milik persendirian. Tindakan perobohan tersebut dilihat sebagai mencabuli Perlembagaan Persekutuan yang bersangkutan tentang Kebebasan Beragama. Pembinaan mahupun perobohan sebarang struktur bangunan atau rumah ibadat memerlukan pengesahan dari mahkamah. Bagaimanapun, pembinaan di dalam kawasan rumah atau kawasan persendirian, merupakan hak individu, apatah lagi pembinaan tersebut tidak membabitkan perubahan struktur bangunan yang memerlukan kelulusan PBT.

Sikap Pakatan Rakyat Selangor yang memusuhi penganut agama Hindu itu telah mendorong satu demonstrasi aman di Dataran Shah Alam jam 11:00 pagi tadi membabitkan kehadiran seramai 300 orang. Antara pemimpin yang hadir adalah T. Mohan, Ketua Pemuda MIC Pusat, Kalaivanar, Pengerusi Nambikai, S. Vikneswaran dari Malaysian Indian Youth Development Foundation, V.Mugilan dari Malaysian Indian Vision Foundation, M.Mohana dari Power Malaysian, Shanker, Ketua Pemuda MIC Selangor, M.Suppiah, Ketua Pemuda MIC Shah Alam dan Sivaraj, Setiausaha MIC Pusat.

Jam 11:15 pagi, peserta demonstrasi tersebut bergerak ke bangunan SUK..

Baca selanjutnya di Sel13

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive