Saturday 14 June 2014

PANASS !! KEDAH TAK BOLEH BIKIN AIRPORT BARU SEBAB PENANG MAU BIKIN JUGAK !! @CMLIMGUANENG



Baca ulasan Guan eng yang dipetik dari Malaysiakini

Cadangan kerajaan negeri Kedah untuk membina lapangan terbang kedua di Kedah tidak sesuai dari segi ekonomi atau mempunyai justifikasi, kata Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

Beliau berkata cadangan untuk membina sebuah lapangan terbang antarabangsa di Kulim menimbulkan banyak persoalan memandangkan lokasinya begitu hampir dengan Pulau Pinang.

"Perlu diingat bahawa Pulau Pinang adalah penerima terbesar pelaburan langsung asing (FDI) di Malaysia. Kedudukan Kedah begitu jauh dari segi FDI," katanya ketika mengulas cadangan kerajaan negeri Kedah untuk membina sebuah lapangan terbang antarabangsa di Kulim



Aku dimaklumkan bahawa Guan Eng Guan Eng juga bercadang untuk membina sebuah lagi lapangan terbang di utara Pulau Pinang bagi membolehkan hasrat untuk membina terowong yang dicadangkan oleh Guan Eng sebelum ini terlaksana.

Guan Eng sepatutnya jaga Penang cukuplah, jangan iri hati dengan negeri lain..Kalau Guan Eng nak tahu untuk suku pertama tahun 2014 ini saja, RM 4 bilion pelaburan masuk ke Kedah dan meletakkan Kedah di tangga kedua selepas Sarawak yang mencatatkan pelaburan dalam sektor yang sama sebanyak RM8.26 bilion.

Justeru, tak mungkin Kedah akan membangun lebih pesat lagi berbanding di Pulau Pinang yang mana dikhabarkan pelaburan di bawah pentadbiran Guan Eng makin merosot..

7 comments:

maae said...

Memang perlu Kedah memiliki L/terbang yang lebih berakomodasi.

Satu yang penting setiap tahun berapa ribu jemaah haji dari utara termasuk mengerjakan umrah.

Yang kedua dari srategik bisnes. Banyak pelabur boleh dapat menafaat nya. Juga karo-kargo dan logistik. Barang keperluan boleh menjadi kompetitif dan murah jika ada polisi bersepadu.

Mukhriz memang ada visi. LGE hanya mencari masaalah. FDI P.Pinang dan Sel turun mendadak sehingga mereka merayu Kerajaan Pusat semenjak kebelakangan ini.

Pembangkan memang sinonim retorik hebat itu dan ini. Hukum ekonomi banyak bergantung kepada pelaksanaan untuk aktif. Mereka berpolitik dan hidup dengan kelentong rakyat. Jadi ke?

Unknown said...

Jika kedah ingin maju, Kedah perlu membina satu 1 airport bertaraf antarabangsa. Dengan adanya airport tersebut Perlis juga boleh mendapat nikmatnya kerana pelabur tidak payah menghabiskan masa perjalanan dari P. Pinang yang makan masa berjam-jam termasuk kesesakan di PP.

Masa sekarang masa yang baik nak buat airport secara politiknya.

Anonymous said...

Sebenarnya Guan Eng sudah panic. Sudah tentu kilang-kilang di Kulim, Sg Petani dan Seberang Perai akan menggunakan Airport di Kulim. Buat pengetahuan semua landasan (runaway) Lapangan Terbang Antarabangsa di Bayan Lepas pendek, tidak boleh di expand lagi kerana kos tinggi dan memakan masa untuk tambak laut, mungkin lepas ni akan jadi secondary airport macam kat kelantan sahaja.

Alasan Guan Eng terlalu dekat dengan airport Bayan Lepas pun tak boleh pakai sebab kalau dia nak buat satu lagi kat Seberang Perai Utara pun dekat juga. So, he contradict him himself. Bodoh punya apek Bylcream. Lagi satu saya harap Dato' Mukhriz kena bagi tau kat DS Najib jangan approve tunnel yang dia nak buat tu. Tunnel tu come together (will be contra) with massive land reclamation. Land reclamation perlu mendapat kelulusan Majlis Perancang Fizikal Negara dipengerusikan oleh DS Najib. So, kalau DS Najib tak luluskan land reclamation tu, tak jadi lah tunnel tu.

Dato' Mukhriz dan Datuk Zambri kena sekat kemasukan pasir dan tanah merah dari Kedah dan Perak. Saya dapat tau dia orang masih dok curi2 juga bawa masuk penang tanpa bayar cukai/hasil kepada Kerajaan Negeri Kedah dan Perak. Tekan Apek Bylcream ini sepertimana dia menekan syarikat2 orang2 Melayu di Penang.

Anonymous said...

Satu perancangan yang amat strategik dari Dato' Mukhriz dan membuatkan Lim Guan Eng gelabah. Ini akan membuatkan tanah industri di Kedah lebih berdaya maju dari Penang kerana harganya lebih murah dan kos kargo udaranya lebih murah serta kos gaji pekerja juga lebih murah. Ini satu tamparan yang hebat (tampar buaya) tepat ke muka Lim Guan Eng.

Anonymous said...


MT, si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI dan PENAJA Barat-ZIONISnya tu takut negeri ISLAM yg. kuat mcm. KEDAH ada lpgnterbang dan kapalterbang antarabangsanya sendiri!

SYUKUR ALHAMDULILLAH di atas cadangan BERNAS YB DS Mukhriz! Tapi harapnya biaqlah Airport ini serta dua sy. penerbangan baru di Kedah, akan melambangkan tamadun ISLAM TULEN; supaya umat ISLAM global juga dapat HAK utk. menikmati penerbangan, kembara dan pelancungan ISLAM, di NEGARA ISLAM ini. Tolong dirikan juga MASJID yg. INDAH dlm. Airport baru ni dan BERLAMBAK surau utk. kaum wanita/lelaki termasuk bilik-bilik air KHAS berasingan utk. lelaki/wanita, utk. mengambil air sembahyang! Yg. herannya banyak Dunia Islam tidak menyediakan kemudahan ini dan penumpang terpaksa mengambil air sembahyang di TANDAS! Mungkin lepas ini DS Mukriz boleh buat pula PELABUHAN yg. juga bercirikan tamadun ISLAM TULEN utk. “CRUISE-SHIP” ISLAM dlm. industri pelancungan!

Dan PADAN MUKA Air-aSIAL-GILAPELACURMINISKIRTMERAH/PuakSODOM, yg. makin KURANG AJAQ kat ISLAM/umatnya! Ini sebab rakan kongsinya termasuk si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS (sebab itu MAS jgn. diswastakan)! Apahal pemimpin Islam kat NEGARA ISLAM ni, boleh biaqkan PELAYAN sy. penerbangan ni pakai skirt, dahlah pendek dan ketat, terbelah lagi; perangai pun LUCAH – memang mcm. sy. penerbangan PELACUR!

Lihat rakan kongsi Air-aSIAL dr. si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS-GILA-SODOM menghina ISLAM/umatnya dgn. menghina DYMM Sultan Brunei kerana melaksanakan Hukum Hudud itu! Patutnya sy. Barat-ZIONIS DAJAL mcm. ni serta subsidiari syarikat penerbangannya termasuk di Malaysia ni, ni diHALANG dr. masuk Malaysia, Brunei dan mana-mana Dunia Islam! Bayangkanlah kalau NEGARA-NEGARA ISLAM Brunei dan Malaysia sertai TPPA – ini belum lagi, tapi si Kapir Barat-ZIONIS dah makin KURANG AJAQ, asyik nak masuk campur hal-ehwal ISLAM/umatnya di Dunia Islam!

Lihat di - http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Branson :

……In August 2007, Branson announced that he bought a 20 percent stake in Malaysia's AirAsia X.[25]...

Dan di - http://www.pinknews.co.uk/2014/05/03/richard-branson-announces-virgin-boycott-of-brunei-owned-hotel-over-stone-the-gays-law/ :

Richard Branson announces Virgin boycott of Brunei-owned hotels over ‘stone the gays’ law

Nick Duffy

3rd May 2014

…..Celebrities including Stephen Fry, Ellen DeGeneres and Sharon Osbourne have urged for companies to boycott the Dorchester Collection luxury hotel chain, owned by the Sultan of Brunei.

Branson has now added his voice to the calls, announcing a Virgin-wide boycott of the luxury hotel chain, which will take effect across his business empire.

He said: “No Virgin employee, nor our family, will stay at Dorchester Hotels until the Sultan abides by basic human rights.”

Earlier this year, the Virgin boss lobbied with business leaders against Uganda and Nigeria over anti-gay laws, and he also backed the Out4Marriage campaign in 2012….

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Tipikal Cina Dapigs, penuh dengan hasad dengki dulu, kini dan selamanya. Apa-apa perkara yang berbau melayu sikit mesti ditentangnya walau tak de kena mengena dengan diaorang. Ingat lagi tak Menara Wawasan (tak sure nama) yang PNB nak bina dulu? Sibuk diaorang canang kata office space kat KL ni dah terlebihla. Tapi bila Cina bangsa dia bina bangunan, takde pulak diaorang nak bising pasal office space berlebihan. Dah faham sangat perangai hasad dengki diaorang ni. Lepas tu boleh buat muka sadin je bila diaorang buat benda yang sama. Bangsa macamnilah yang kita orang Melayu ni terpaksa menghadapi kerenahnya hari-hari. Kedah memang patut ada airport sendiri. Buat apa kayakan PP?

Anonymous said...

Jangan jadi macam Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka sudah lah.Tidak diguna secara optima. Membazir saja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive