Tuesday 14 February 2012

TUDIAA!! APA YANG 3.7JUTA MENAKUTKAN TU??WAJIB BACA


'3.7 juta yang menakutkan'

PIHAK yang bertanggungjawab tidak boleh lagi mengharapkan parti-parti politik, agensi kerajaan atau Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mendaftarkan pengundi baru. Ini apa lagi untuk memujuk kalangan orang Melayu mendaftar diri.

Bukan niat untuk memperkecil atau memperlekehkan komitmen parti, agensi atau suruhanjaya berkenaan, tetapi kalau dilihat daripada 3.7 juta orang yang layak mendaftar namun tidak berbuat demikian, kita semua maklum majoriti hampir 2 juta ialah orang Melayu.

Untuk orang Melayu, pihak yang akan pergi kepada mereka dalam memujuk termasuk merayu supaya mendaftar tidak lagi boleh bersandarkan kaedah lama - 'anda kena mengundi untuk negara atau di manalah tanggungjawab anda'. Tidak, tidak lagi pendekatan cara itu.



Sebaliknya, mereka kenalah menerjah kedai-kedai kopi, restoran, khutbah-khutbah Jumaat dengan menggunakan saluran-saluran NGO, Jawatankuasa Kawalan dan Keselamatan Kampung atau apa sahajalah cara yang melibatkan sentuhan dari hati ke hati untuk menggesa mereka mendaftar.

Sebab - realitinya politik masa depan Malaysia banyak bergantung kepada orang Melayu, lantaran bilangan mereka sudah melebihi 54 peratus.

Namun malang sekali, sikap sebilangan besar orang Melayu dikesan tidak ambil peduli tentang kepentingan mendaftar sebagai pengundi apabila mencapai usia 21 tahun atau lebih. Padahal mendaftar sebagai pengundi hanya mengambil masa kurang dari 15 minit.

Apatah lagi kali ini meskipun bilangan orang Melayu sudah melebihi 54 peratus tadi namun kaum itu berpecah pula kepada UMNO, Pas dan PKR. Dalam aluran ini, Melayu kena wajib berfikir secara tuntas kalau terus mahu mengepalai kepimpinan kerajaan di negara ini.

Antara yang turut risau dengan sikap longlai lesu orang Melayu bila tiba 'bab mendaftar ini' ialah Mohd. Jurit Ramli yang mengetuai Gabungan NGO Malaysia (GNM) selaku setiausahanya. Beliau mengirimkan coretan menerusi SMS kepada penulis, yang katanya perlu direnung-renungkan oleh orang Melayu.

"Orang Melayu Islam yang tidak mengundi menanggung dosa dan perlu bertanggungjawab atas sebarang kehilangan kuasa orang Melayu dan sebarang penghinaan terhadap Islam apabila orang Melayu kehilangan kuasa politik.

"Ini disebabkan 3 juta orang Melayu yang belum berdaftar, maka seluruh orang Melayu harus bertanggungjawab memberi penjelasan kepada setiap orang Melayu yang tidak mengundi. Rayu dan jelaskanlah kepada mereka," kata Mohd. Jurit yang juga bekas anggota MALBATT yang pernah bertugas di Bosnia Herzegovina dalam kancah perang Balkan pada era 1990-an.

Hakikatnya, kalau diimbas balik kenyataan Pengerusi SPR tempoh hari tentang pendedahannya bahawa sebahagian besar orang Melayu yang layak tetapi enggan mendaftar - memang menakutkan. Alasan terlalu sibuk dengan urusan harian sehingga tiada masa untuk mendaftar dan lebih teruk dan dangkal lagi 'tidak ada perubahan besar akan berlaku dengan hanya satu undi' memang agak sukar untuk diterima rasionalnya.

Jika secara sinis dan kritis, kita boleh sebutkan di sini kepada orang Melayu tentang real politik dan keadaan politik semasa negara yang memang menyaksikan orang Melayu semacam cemas, bimbang dan keliru dengan politik semasa. Kerana itu, orang Melayu harus insaf, sedar tentang masa depan yang tidak menentu dan di kala pecahan parti-parti Melayu ketika ini yang dibimbangi akhirnya akan gagal mempertahankan hak dan keistimewaan Melayu dan agama.

Dan walaupun politik di negara ini sedang merangka pembaharuan atau transformasi, namun kematangan politik dilihat masih pada tahap yang rendah. Dengan jelas lagi - ia masih lagi berada dalam kerangka politik perkauman.

Apabila melihat perkembangan parti tertentu mengatur sokongan kaum Cina termasuk dikatakan berlaku 'penghijrahan atau sebenarnya pemindahan besar-besaran pengundi ke Selangor', maka jelaslah 'mereka' masih berpaksikan kepada politik perkauman yang dimanipulasikan sebagai demokrasi total. Sedangkan BN atau UMNO dikatakan masih terikat kepada perjuangan realiti untuk mengubah negara dengan kemajuan yang lebih pesat.

"Sehingga hari ini, dominan Cina dalam politik semakin terserlah. Kehadiran parti berkenaan dikatakan sudah diterima dan mereka telah dikatakan sebagai pejuang kaum yang lebih signifikan daripada parti-parti komponen dalam BN sendiri," kata seorang pemerhati kepada penulis.

Kata pemerhati itu lagi: "Banyak petunjuk telah ada. Memberi mereka apa yang mereka mahu tidak menjamin sokongan. Dan toleransi Melayu dilihat pula masih di tahap tertinggi dan sanggup sekali lagi akur kepada kehendak.

"Dengan parti terbabit yang semakin jelas membawa sentimen perkauman dan mendapat sokongan kaum Cina, maka BN perlu segera mencari formula bagi mengaut kembali sokongan khususnya orang Melayu bagi mengimbangi sokongan menyeluruh kaum Cina terhadap parti berkenaan."

Realitinya, orang Melayu masih belum terlambat untuk mendaftar diri sebagai pengundi. Tetapi anda kenalah 'bergerak terus ke pejabat pos' mulai pagi ini.

Berdasarkan rekod terkini SPR, dianggarkan kira-kira 300,000 berdaftar sebagai pengundi baru termasuk menukar alamat bermastautin dalam setiap suku tahun. Namun itu bukan bermakna apabila mereka berdaftar, terus serentak atau sekali gus disahkan untuk menjadi pengundi pada PRU13.

Dan katakanlah Parlimen dibubarkan sekitar bulan depan atau April ini untuk memberi laluan kepada PRU-13, maka mereka yang mendaftar dalam suku keempat 2011 akan menjadi pengundi yang paling bernasib baik untuk menentukan pucuk kepimpinan negara masa depan. Tetapi bagi 300,000 orang yang baru berbuat demikian pada Januari, bulan ini dan Mac depan, 'alamatnya wasalamlah'.

Sebabnya, apabila habis pendaftaran dalam tiga bulan ini, nama mereka hanya boleh dipamerkan pada Mei dan pada hujung bulan itu sahaja, senarai nama berkenaan akan disahkan sebagai pemilih berdaftar. Itupun kalau bernasib baik jika nama tidak ada dalam proses bantahan. Dalam erti kata lain, mereka yang baru mendaftar dalam bulan ini (Januari), memerlukan sekurang-kurangnya lima bulan setengah, yakni pada Jun nanti untuk disahkan sebagai pengundi.

Jadi, janganlah kata tidak ada makluman mengenai perkara ini atau sememangnya sengaja tidak mahu cari maklumat. Kalau tiba-tiba Parlimen dibubarkan, jangan nak membising pula.

Realitinya juga, lagi dekat 'tarikh' PRU13, akan lagi banyak proses bantahan terhadap daftar pemilih. Meskipun tarikhnya itu masih belum pasti, namun daftar pemilih mutakhir suku keempat 2011 dan daftar pemilih suku pertama 2012 kini menjadi tumpuan parti-parti politik dan orang ramai di seluruh negara.

Ingatan mengenai peri pentingnya mendaftar sebagai mengundi oleh setiap warganegara telah diperingkatkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kata beliau, kegagalan rakyat Malaysia mendaftar sebagai pengundi secara langsung telah menafikan hak mereka untuk terlibat dalam proses demokrasi negara.

Perkara itu tidak seharusnya berlaku kerana hak mengundi adalah satu keistimewaan yang diberikan oleh Perlembagaan negara dan semua rakyat wajar menggunakan hak tersebut dengan sebaik-baiknya. Ini penting supaya golongan terbabit tidak ketinggalan untuk turut sama mencorak kerajaan serta menentukan parti yang bakal memerintah pada pilihan raya umum akan datang.

Mohd. Jurit semalam menutup SMSnya dengan kata-kata:

"Wahai ketua keluarga, ibu bapa, ketua kampung, ketua jabatan, polis dan tentera, kedai kopi, surau, masjid dan khutbah.

"Ini (mendaftar sebagai pengundi) tuntutan amanah. Janganlah diharapkan apa-apa bayaran tetapi haraplah ganjaran pahala di atas usaha ini. Berjihad ke jalan Allah."


Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

1 comment:

meUher said...

Tak payah desak2....yg ramai tak daftar tuh yg dok dengar ceramah Pas dan PKR dan yg dok berdemo! Tin kosong... UMNO perlu yg berwibawa dan quality bukan pak turut! Bukan penyembah kote dan lempeng yg bertaburan kat internet...masih tak malu jadi wakil rakyat. Rakyat depa yg tak malu kat puki bersepah dan konek berkeluk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive