Friday 21 November 2014

#BajetKedah2015 Defisit RM60 Juta Bukan Masalah Besar - @MukhrizMahathir #SidangDunKedah



Kerajaan Kedah tidak melihat defisit kira-kira RM60 juta dalam Bajet Negeri 2015 yang dibentangkan pada Isnin lepas sebagai masalah kepada kerajaan negeri.

Menteri Besar, Datuk Seri Mukhriz Mahathir, berkata defisit itu adalah yang terbesar dalam sejarah kewangan negeri Kedah tetapi ia dirangka sedemikian untuk memastikan wang negeri dibelanjakan untuk rakyat seperti pendidikan, kebajikan dan keusahawanan.

Katanya, Bajet 2015 adalah bersifat jangka panjang dan kerajaan negeri tidak melihatnya sebagai perancangan untuk tempoh setahun.

"Itu pendekatan yang kita ambil. Selalunya kita lihat bajet untuk tahunan, hanya untuk setahun, tidak banyak untuk 10, 20 tahun akan datang. Ini semua untuk masa depan yang lebih cerah.



"Langkah ini untuk menyelesaikan masalah yang biasa timbul kerana rancangan untuk jangka pendek. Kita perlu rancangan jangka panjang. Banyak masalah boleh diatasi jika perancangan bersifat jangka panjang," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Peruntukan Tahun 2015 dan Ucapan Bajet Negeri Kedah 2015 pada persidangan Dewan Undangan Negeri di sini hari ini.

Mukhriz juga berkata, defisit dalam bajet itu lebih mudah dikurangkan jika kerajaan negeri tidak dibebani dengan hutang RM45 juta setahun untuk membayar pinjaman bank bagi pembinaan kampus tetap Kolej Universiti Insaniah (KUIN) di Kuala Ketil oleh kerajaan Pakatan Rakyat sebelum ini.

Katanya, kerajaan negeri menumpukan kepada pertumbuhan ekonomi supaya ia dapat dibahagi secara adil kepada rakyat kerana agihan tidak boleh berlaku tanpa pertumbuhan.

"Pada peringkat ini, fokus kepada pertumbuhan. Jika tidak, tidak dapat meringankan beban rakyat miskin, berpendapatan rendah. Cabaran sekarang ialah bagaimana untuk menjana pertumbuhan," katanya.






Beliau juga berkata, Kedah berhadapan dengan cabaran besar dalam pertumbuhan ekonomi berikutan sejak dulu ia digelar Negeri Jelapang Padi yang menumpukan kepada sektor pertanian.

"Jika bergantung kepada pertumbuhan dalam bentuk organik dan anggapan ekonomi tumbuh secara organik, walaupun KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) negara 5.6 peratus, jika Kedah juga 5.6 peratus, sampai bila-bila pun kita ketinggalan berbanding negeri lain.

"(Kita) tidak boleh menjalankan perniagaan seperti biasa. Perlu melonjak dengan mengejar negeri lain...kita lihat kepada projek pemangkin jika Kedah berhasrat menjadi negeri maju dan perlu tumbuh lebih pesat daripada negeri lain," katanya.

Katanya, sudah ada pihak swasta yang berminat untuk terlibat secara langsung dalam enam projek utama yang diumumkan dalam Bajet 2015 untuk dilaksanakan dalam Rancangan Malaysia Ke-11 walaupun baru pada peringkat perancangan.

"Ini bukti keyakinan terhadap kebolehlaksanaan projek ini. Perlu bersikap positif. Jangan anggap semuanya angan-angan Mat Jenin. Kejayaan projek ini membawa kebaikan kepada semua," katanya.

Dalam soal perumahan, Mukhriz berkata kenaikan harga rumah sudah sampai ke tahap tidak mampu dibeli oleh rakyat dan pemantauan perlu dilakukan supaya ia tidak mencapai tahap harga yang tidak munasabah. - BERNAMA

5 comments:

Anonymous said...

Harapnya YAB DS Mukhriz juga membuka peluang pelaburan besaran/kecilan dari DUNIA ISLAM OIC bagi projek Bandaraya Sains Perubatan Kedah, serta penglibatan SAINTIS-SAINTIS Islam dlm industri perubatan Islam yg, juga mesti diPERKEMBANGkan dgn. mat AGRESIF, bukan hanya dari Barat dan juga ASEAN - yg. diDOMINASI negara-negara Bukan Islam! Kan Kedah adalah NEGERI ISLAM yg. kuat. Maka, juga tolong pastikan penyiasatan terperinci yg. pelaburan dari Barat-ASEAN, tiada kaitan dgn. mana-mana pemegang saham atau merupakan penyokong kuat Zionis-JAHANAM terutamanya Empayar Rockefeller dan Rothschild - yg. terlibat dgn. besar dlm industri perubatan multinasional cthnya. L'Oreal dan Sanofi Pasteur/Merck (yg. sekrg. disyaki mahu mengeluarkan Vaccine Denggi besaran, yg. mencurigakan, disyaki boleh menyebabkan kemandulan).

Dan harapnya, tolong pastikan setiap Tanah Rizab Melayu diTEBUS dan diTUBUHkan yg. baru, terutamanya utk. bina lebih banyak rumah kos rendah/sederhana/tapak perniagaan utk. BUMIPUTERA Islam/Melayu - dan lebih banyak asrama-asrama TRANSIT-kos rendah, termasuk asrama-asrama ISLAM wanita/lelaki yg. CANGGIH, SELAMAT dan SELESA; di setiap ceruk bandar di Kedah; utk- pelajar/pekerja/keluarga miskin/sederhana terutamanya yg. dari luar bandar.

Maka, jgnlah TERKEJAR nak jadi negeri maju-ala-barat-ZIONIS, sampaikan Kedah tidak lagi menjadi NEGERI ISLAM yg. kuat serta negeri JELAPANG PADI yg. begitu indah - kpg-kpg SAWAH PADI masih PENTING; bukan hnya utk. ekonomi tapi TRADISI pusaka nenk moyang juga mesti diPERTAHAN. Sedangkan beras asyik diimpot dari Thailand; maka kenapa tak naikkan taraf ekonomi dan industri PESAWAH PADI Kedah?!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

SELAMATkan negeri JELAPANG PADI kEDAHG – jadikan kpg-kpg SAWAH PADI islam/Melayu sbg. TANAH RIZAB MELAYU dgn. SEGERA! Kem. PERTANIAN PERSEKUTUAN harus ambil alih dan bantu PESAWAH PADI kita yg. amat MALANG ini di KEDFAH ni!

Lihat PESAWAH Padi BUMIPUTERA Islam/Melayu kita di KEDAH sedang mengalami KEROSAKAN padi tiba-tiba– ini mesti diSIASAT dgn. segera! Lihat di - http://www.utusan.com.my/berita/nasional/200-pesawah-hadapi-masalah-serangan-karah-padi-1.27661, 22 November 2014:

ROSLI Ahmad (kanan) dan Abdul Rahman Ahmad menunjukkan padi rosak tangkai dan berhampas di Merbok, Sngai Petani, Kedah, semalam. – Utusan/Abd RAZAK OSMAN

SUNGAI PETANI 21 Nov. – Kira-kira 200 pesawah di beberapa buah kampung di Merbok dekat sini, diancam kerugian setelah tanaman padi yang bakal dituai dalam tempoh 20 hari lagi diserang penyakit karah padi.

Antara petani yang terlibat ialah pesawah di Kampung Sungai Baru, Tempoyak, Hutan Gelam, Batu Hampar, Pengkalan Bujang, Jilid 4, Jilid 5 dan lain-lain kawasan.
Seorang petani di Jilid 5 Merbok, Hashim Halim, 63, berkata, pendapatannya pada musim ini pasti terjejas dengan penyakit yang melanda padi di sawahnya itu.

“Saya bergantung pendapatan dengan hasil kerja sawah sahaja dan saya hairan tiba-tiba pokok padi diserang penyakit, tangkai jadi kering dan penyakit ini merebak dengan cepat. Banyak batang padi kering di hujung tetapi buah padi tidak berisi lagi,” katanya ketika ditemui hari ini.

Menurutnya, apabila pokok padi di¬serang penyakit, ramai pesawah terpaksa menanggung kerugian kerana upah jentera membajak dan kos benih padi masih belum dilunaskan kerana mereka menunggu hasil padi pada musim ini.

“Sepatutnya dalam tempoh 20 hari lagi kami akan menuai padi, namun kami hampa kerana pokok padi diserang penyakit,” ujarnya.
Seorang lagi pesawah, Abdul Hamid Ismail, 60, dari Kampung Hutan Gelam berkata, ramai petani tidak dapat memastikan jenis penyakit itu tetapi masing-masing percaya ia adalah karah padi.

“Pelbagai jenis racun telah digunakan tetapi serangan penyakit ini terus mere¬bak. Ini merupakan kali pertama saya menghadapi masalah ini dan saya sangat sedih,” katanya.
Dalam pada itu, Ketua Unit 5 Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Kampung Sungai Baru, Zakaria Sahara, 59, berkata, padi yang diserang penyakit tidak dapat dijual kerana pengilang tidak akan membeli padi yanmempunyai masalah. “Saya sendiri membeli tiga jenis racun pada musim ini tetapi nampak¬nya tidak juga memberi sebarang hasil, pokok padi rosak dan buahnya menjadi hampas,” katanya.

Sehubungan itu, Zakaria mera¬yu PPK dan Jabatan Pertanian Daerah Kuala Muda mengambil langkah segera bagi mengelakkan kejadian sama berulang pada musim tanaman akan datang.

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

PEMBETULAN: (perenggan pertama - Artikel kedua)

SELAMATkan negeri JELAPANG PADI KEDAH ni – jadikan kpg-kpg SAWAH PADI Islam/Melayu sbg. TANAH RIZAB MELAYU dgn. SEGERA! Kem. PERTANIAN PERSEKUTUAN harus ambil alih dan bantu PESAWAH PADI kita yg. amat MALANG ini di KEDAH ni! Dan mana UMNO/PEMUDA UMNO KEDAH - TIDOQkah?!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Aku syak ada perancangan paling LICIK utk. MENGHAPUSkan kpg-kpg. SAWAH PADI pusaka nenek moyang kita, di seluruh Tanah Melayu ni oleh si PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM dan TUAN Barat/ZIONISnya – dgn. cara menyebarkan BENIH/BAJA/RACUN ULAT (Pesticides) GENETIK (GMO), yg. boleh menyebabkan padi MUSNAH akibat pembiakan-tidak-terkawal “Superweed/Superbug“ serta toxin yg. boleh menyebabkan penyakit KANSER dsbnya. Di India cthnya, hampir 300, 000 petani INDIA MISKIN telah membunuh diri akibat penggunaan BENIH/BAJA/RACUN ULAT GMO yg. MAHAL ini – dan mereka juga akhirnya yg. terpaksa MEMAJAK tanah pd. Tuan Tanah-Ceti kaya yg. terus MERAMPAS tanah mereka, apabila tidak dpt. membayar balik hutang bila tanaman rosak - Lihat di http://www.globalresearch.ca/monsantos-gmo-creations-caused-291000-suicides-in-india/5414521 , Monsanto’s GMO Creations Caused 291,000 Suicides in India, Indian Farmers Facing Debt, Reliance on GMOs, By Mike Barrett, Global Research, November 17, 2014, Natural Society; dan di - http://www.globalresearch.ca/former-pro-gmo-biotech-scientist-admits-gmos-arent-safe-refutes-claims-by-monsanto/5410850 , Former Pro-GMO Biotech Scientist Admits GMOs Aren’t Safe, Refutes Claims by Monsanto, By Christina Sarich, Global Research, October 30, 2014, Natural Society!

Aku masih ingat lagi bagaimana kpg. halaman nenek moyang aku yg. begitu indah dgn. sawah padi di P. Pinang, diJAHANAMKan si PENDATANG KAPIRDAJAL, dgn. MO membeli tanah sawah seorg. penduduk kpg. miskin; lepas tu bina kilang yg. keluaqkan sisa kimia yg. turut hancoqkan akhirnya, seluruh tanah sawah kat kpg. tu. Maka, jenerasi muda pun terus BERHIJRAH kat bandaq dan kaum PENDATANG terus beli dua pertiga kpg. - itulah cara mereka MENJAHANAMkan kpg-kpg PUSAKA BUMIPUTERA Islam/Melayu. Masa tu, manalah nenek moyang kita nak tahu komplen - apalagi org. miskin dan tak bersekolah akibat diPIJAK si PENJAJAH British/Zionis-KEPARAT!

Nasib baik tanah nenek moyang kami tu belum diGADAI - walau ada saudara mara yg. TAMAK nak jual; sebab itu kpg-kpg SAWAH PADI Islam/Melayu PUSAKA nenek moyang kita yg. amat bernilai ini, mesti dijadikan Tanah Rizab Melayu SEGERA!

Makcik Sambal Belacan.


Anonymous said...

..kampus kuin kuala ketil patut dilepaskan pada yang mampu uruskan kewangan & pentadbiran (kerajaan persekutuan) baru bebanan kerajaan negeri kurang..fikir2kanlah mukriz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive