Saturday 7 June 2014

#HanyadiKedah !! 4 BILION DALAM TEMPOH 3 BULAN PERTAMA @MukhrizMahathir #KedahAmanMakmur



Nampaknya tahun 2014 adalah tahun rezeki bagi negeri Kedah dimana kerajaan negeri  berjaya menarik pelaburan sebanyak RM4 bilion dalam tempoh tiga bulan pertama tahun 2014 berbanding RM2.6 bilion sepanjang tahun 2013.

Difahamkan sejak BN mengambil alih Negeri Kedah, jumlah keseluruhan pelaburan yang masuk ke negeri Kedah antara 16-20 Bilion..

Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir berkata, Kerajaan Negeri terus berusaha gigih dalam menarik pelaburan bagi merancakkan ekonomi serta membuka peluang pekerjaan kepada rakyat di negeri ini.



“Kita ingin melihat peluang pekerjaan itu diisi oleh anak-anak Kedah sendiri. Kita tidak mahu jawatan yang ditawarkan itu diisi oleh orang luar dari Kedah.

“Kita akan memberi keistimewaan kepada anak-anak Kedah untuk mengisi jawatan berkenaan dan kita berharap mereka akan mempergunakan peluang itu dengan sebaik mungkin,” katanya.

5 comments:

Labu8455 said...

Tapi yang peliknya kenapa blogger mummy rokiah aka mummy jarum asyik dok kutok Mukhriz dalam banyak komen komen yang melibatkan negeri Kedah - ada yang tak kena ke dengan blogger mummy jarum ni ? Minta pencerahan.

Anonymous said...

Tak tau la nape mummy rokiah aka mummy jarum asyik dok mengutuk...rasanya period atau monopos kut....

Anonymous said...

Harapnya YB DS Mukhriz mementingkan KUALITI pelaburan dan bukan KUANTITI pelaburan - serta meningkatkan pelaburan sesama DUNIA ISLAM, termasuk menubuhkan pelancungan ISLAM di merata ceruk. Apalagi Kedah dan Perlis dulunya negeri-negeri Islam yg. kuat (tapi yg. herannya disyaki semakin ramai PENDATANG SIAM KAPIR kat dua negeri ni dan juga disyaki makin berlambak kuil Hindu/tokong Cina HARAM - patutnya pelarian ISLAM Siam diutamakan, kerana mereka asyik dibunuh sesuka hati oleh K'jaan Cina- RASIS Thailand)!

JANGAN Pulau Langkawi jadi mcm. Pulau Tioman sudah - tengoklah Pulau Tioman yg. dulunya, sebahagian dijual kat PENDATANG Cina dgn. harga begitu murah utk. buat resort dan pdg. golf lima bintang - sekrg. dah hampir 60% dijual, terutamanya pd. PENJAJAH S'pura!

Dahlah tu, yg. herannya, dahlah ramai penduduk kpg. Islam/Melayu MISKIN kat PulauTioman tu, mereka ni juga TAK dpt. pinjaman buat perniagaan pelancongan sendiri serta TAK dpt. subsidi enjin bot, dan juga didiskriminasi pekerja asing yg. dapat digaji dgn. murah, di hotel-hotel kat situ!

Lepas tu, anak-anak muda TERCICIR sekolah sebab hanya ada sebuah sekolah rendah dan sebuah sekolah menengah rendah sehingga Tingkatan 3 di Kampung Teke - utk. belajaq di Mersing terlalu mahal naik bot - apa KEJADAHnya ini boleh berlaku?! Mana WAKIL RAKYAT Islam/Melayu oi - lepas menang plihanraya, terus SENYAP?!

Lihat di http://www.ismaweb.net/2014/06/tiada-jalan-keluar-daripada-kemiskinan-bagi-penduduk-pulau-tioman/ :

Tiada jalan keluar daripada kemiskinan bagi penduduk Pulau Tioman

June 5, 2014

MERSING, 5 Jun – Bila memperkatakan mengenai Pulau Tioman, perkara yang terlintas dalam fikiran pastinya sebuah destinasi percutian yang cukup indah dan damai.

Isu kemiskinan, pendidikan dan pendapatan penduduk yang begitu rendah mungkin tidak akan terlintas di fikiran sesiapapun apabila membayangkan pulau ini.
Hakikatnya, inilah yang terpaksa dilalui oleh masyarakat di sini, yang masih dibelenggu kemiskinan hingga sesetengahnya bertungkus lumus untuk meningkatkan lagi pendapatan yang rata-rata RM500 sebulan.

Umum melihat, Pulau Tioman telahpun melalui fasa pembangunan lebih 20 tahun lepas. Hari ini, tersergam resort-resort mewah dan calet yang memenuhi setiap tujuh kampung yang terdapat di pulau ini bagi memenuhi keperluan pelancong.

Kemajuan hasil daripada industri pelancongan yang dilihat pada mata kasar kononnya memberi manfaat kepada penduduk kampung di sini yang berjumlah lebih 3,000 orang. Hingga ia dikatakan membuka peluang pekerjaan dan perniagaan kepada hampir 90 peratus penduduk yang majoritinya Melayu.

Namun, bancian pendapatan isi rumah yang dijalankan oleh Universiti Malaya pada tahun lepas menunjukkan bahawa 45 peratus penduduk di Pulau Tioman terdiri daripada kumpulan miskin tegar dengan pendapatan kurang RM500 sebulan.

Manakala 25 peratus berpendapatan antara RM500 hingga RM1,000 sebulan. Hanya mereka yang terlibat sebagai pengusaha sahaja yang memperoleh pendapatan lebih RM1,000, contohnya, pengusaha bot dan calet.

….Orang luar terutama warganegara Singapura, memiliki banyak resort berkenaan.

TERUSkan MEMBACA.....


Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anonymous said...

Sebenarnya banyak yang UMNO boleh buat untuk meningkatkan ekonomi orang2 Melayu/Bumiputra. Antaranya ialah:

1. Bidang hartanah - kenapa biro ekonomi UMNO tidak mewujudkan dana untuk menubuhkan satu syarikat pemaju hartanah. Banyak bidang ini dibolot oleh kaum lain kerana keuntungan nya tersangat lumayan. Dapatkan pakar-pakar bumiputra yang saya percaya ramai yang terlibat dengan pembangunan hartanah dan tubuhkan satu syarikat pemaju ataupun skala yang lebih besar JV dengan syarikat dari luar seperti Jepun misalnya untuk membangunkan kawasan2 yang strategik di Kedah seperti Langkawi, Sungai Petani dan Kulim.

2. Banyak hartanah kuota bumiputra di Pulau Pinang yang tidak terjual. Kenapa UMNO tidak mengumpul dana untuk membeli hartanah2 ini terutamanya landed properties dan kedai2. Pelaburan ini amat menguntungkan. Contohnya rumah saya yang dahulunya (14 tahun lepas) bernilai RM350,000.00, tapi sekarang ada orang Melayu yang sanggup beli RM1.5 juta. Disamping memegang hartanah tersebut, UMNO juga boleh mendapat keuntungan yang lumayan. Jika tidak kuota itu akan dibuka kepada non-bumi selepas 3 kali diiklankan.

3. Selain dari itu, syarikat pengedar motosikal. Saya hairan di Kedah lebih kurang 85% pengguna motosikal ialah orang2 Melayu. Tapi saya tak pernah jumpa syarikat pengedar motosikal milik Bumiputra selama 30 tahun tinggal di Kedah. Sungguh menghairankan ya?

Sekian dahulu untuk kali ini, minta Dato' Mukhriz fikirkan.

Anonymous said...

Anon 13.41; cadangan yg. sungguh BERNAS! Harapnya pemimpin UMNO TULEN akan dengaq; TOLONGlah!

Makcik Sambal Belacan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive