Tuesday 3 June 2014

FAKTA DISEBALIK CADBURY DIDEDAHKAN



Kenapa perlu keliru dengan kenyataan JAKIM?

Saya kira, pihak JAKIM tidak pernah membuat tindakan U-TURN sepertimana yang mewarnai ruangan komen terhadap kenyataan pihak JAKIM hari ini.. Saya nasihatkan supaya perbanyakkan pembacaan dari sumber yang sahih sebelum kita membiakkan fitnah2 di alam yang serba laju ini..

Mari kita ikuti kronologi isu ini terlebih dahulu. Bermula dengan ketirisan 'screenshot' dokumen sulit pihak Kementerian Kesihatan Malaysia(KKM) tentang pencemaran DNA babi bagi 2 produk Cadbury ke laman sosial pada 23 Mei [rujuk: dokumen sulit]. Dalam masa tidak sampai satu hari isu ini dimainkan dengan panasnya oleh orang ramai sehingga 'memaksa' pihak KKM mengeluarkan kenyataan rasmi pada hari berikutnya. [rujuk: kenyataan media KKM]. Jika difikirkan kesahihannya, ya, berita ini memang benar kerana ia disahkan sendiri oleh pihak KKM..



Namun perlu diingat, pengesahan seperti ini sepatutnya tidak berlaku kerana tidak mengikut prosedur yang sepatutnya. Ketua Pengarah JAKIM, sebaik sahaja menerima berita ini seolah2 terkejut lalu terus mengambil tindakan serta merta menggantung sijil halal untuk produk yang terlibat bertindak memulakan siasatan. Beliau menyatakan sepatutnya hal ini dimaklumkan kepada beliau terlebih dahulu untuk tindakan peringkat dalaman sebelum sampai ke tangan orang ramai [rujuk: kenyataan KP JAKIM]

menurut beliau, kuasa yg diberikan kepada makmal ujian tersebut hanyalah mengesahkannya sahaja, bukan menghebahkan kepada umum. Jika diteliti secara logik, ia hanyalah satu pencemaran DNA, bukan kandungan yang sengaja diadun oleh pihak Cadbury [Rujuk: penerangan pegawai JAKIM]. Jadi, ia hanyalah satu pemboleh-ubah yang masih boleh dikaji dan dibincangkan, bukan terus dihukum sepertimana sumpah seranah yang kita hamburkan!

Setakat itu, 2 persoalan yang timbul;

1. Keputusan ujian dikeluarkan pada Februari, tapi kenapa Mei baru dihebahkan?
- soalan ini sebenarnya perlu diajukan kepada KKM. KENAPA DI'BOCOR'KAN PADA MEI? malah sepanjang tempoh Februari hingga Mei, langsung tiada penjelasan yang dibuat oleh KKM kepada JAKIM. Salah siapa? Pihak JAKIM menegaskan jika Februari isu ini timbul, maka Februari lah tindakan diambil.
Namun begitu, JAKIM lah yang dihukum oleh rakyat..

2. Kenapa logo halal boleh diluluskan kepada Cadbury?
- Diingatkan sekali lagi, ini hanyalah satu isu pencemaran yang mungkin boleh berlaku diluar kilang dan di kedai2. Cadbury memiliki sijil halal seawal 2004 dan sehingga Februari lalu masih tidak ada penyelewengan tentang status halal dalam pemprosesan harian mereka. Namun rakyat terlebih dahulu menghukum JAKIM sebelum kata putus dikeluarkan..
JAKIM sekali lagi dipijak-pijak!

Pada 26 Mei, JAKIM telah mengambil kedua dua jenis produk yang terlibat itu bersama-sama 4 produk lain serta 5 jenis bahan mentah yang berpotensi mengandungi unsur haiwan DARI KILANG untuk diserahkan kepada pihak Jabatan Kimia Malaysia(JKM) bagi tujuan ujian dan pengesahan. Berbeza dari ujian yang dilakukan oleh KKM tempoh hari yang mana sample diambil dari kedai, bukan dari kilang. Hal ini yang mungkin mengakibatkan berlakunya pencemaran tersebut.

Alhamdulillah, pada hari ini [2 Jun], pihak JKM telah tampil dengan keputusan ujikaji dan mengesahkan bahawa tiada DNA babi dikesan pada 2 jenis produk tersebut [rujuk: keputusan ujian JKM]. Walaubagaimanapun, pemeriksaan keseluruhan akan dijalankan keatas kilang Cadbury mengikut prosedur2 yang sepatutnya.

1 lagi persoalan timbul. Adakah ini satu sandiwara untuk menyelamatkan syarikat Cadbury dan adakah disana telah berlaku transaksi rasuah disebalik keputusan ini?
- persoalan ini sering berlegar bila terbit sebarang kekeliruan dalam pengurusan pihak kerajaan. Janganlah kita mengambil isu ini sebagai bayangan kepada isu2 rasuah yang pernah terbukti berlaku sebelum ini. Hanya berbekalkan kebarangkalian yang direka sendiri, kita tidak berhak menuduh itu dan ini! Ini soal darah daging umat Islam di Malaysia.

Adapun tersiar kenyataan dari Majlis Fatwa Kebangsaan yang menyatakan coklat Cadbury Halal dimakan sebelum didakwa tercemar [rujuk: Majlis Fatwa]. Ia bertujuan untuk meredakan perasaan orang ramai yang sangat beremosi sehingga ada yang mahu menyamak, menyucikan darah, membakar bangunan dan sebagainya dek takutnya akan coklat tersebut yang sudah menjadi darah daging mereka. Kenyataan ini boleh digunapakai samada sekiranya produk Cadbury itu terbukti haram, mahupun terbukti tiada DNA babi dikesan. Asasnya, kita sebagai orang awam yang tidak mampu untuk menyelidik setiap makanan secara saintifik dan hanya mampu bergantung kepada logo halal JAKIM, bukan menjadi kesalahan kita jika ia haram. Sebaliknya pihak yang bertanggung jawab itulah akan menanggung dosa disebabkan pengkhianatan terhadap amanah yang diberi. Kecuali memakan daging yang dilabel Pork yang bercop halal.

Baca dan fahami betul2 sebelum baca komen orang ramai..

Perangai kita.
Seperti terjumpa orang muda berambut kusut masai berbaju lusuh. Hanya bermodalkan penampilannya seperti seorang perompak ditambah dengan satu jeritan yang mendakwa dia seorang perompak, kita secara beramai2 menangkap dan membelasahnya sehingga koma tanpa soal siasat terlebih dahulu. Samada terbukti bersalah atau tidak, bukan itu caranya! Serahlah kepada pihak berwajib. yang pasti, setiap lebam2 yang diterima pasti ada balasannya terhadap si pemangsa di akhirat kelak. Apa-apa pun, kita lah yang berhak kepada kantung dosa dan pahala kita. Itupun kalau kita beriman kepada hari Akhirat!

Pihak berwajib sudahpun bersidang dan tampil dengan keputusannya. Sekarang pilihan berada di tangan kita. Mahu terus boikot Cadbury, terpulang. Yang pasti jangan sesekali menghasut orang lain dengan membuat tuduhan dan fitnah.

Tepuk dada tanya iman, sebelum mulut berkata sebelum tangan menulis, tanya diri seandainya timbangan dosa seberat timbangan pahala, adakah tulisan atau perkataan kita itu akan memberatkan sedikit timbangan dosa lalu menghumban kita ke neraka?

JAKIM tidak pernah membuat U-TURN. Sebaliknya mereka hanya berjalan terus dengan langkah berhati-hati dan sedaya upaya menerangkan tentang apa yang sebenarnya berlaku. Hanya kita yang terlebih bersangka buruk..

Allahua'lam

Sambung baca disini

14 comments:

Anonymous said...

Persoalanya ialah pihak JAKIM mengambil sample baru dan bukannya mengambil sample dari siri yang sama sepertimana ujian yang dilakukan oleh pihak KKM pada bulan February. Sudah tentu selepasmendapat maklumat pihak syarikat Cadbury akan mengambil tindakan dengan menukar bahan yang digunakan dalam membuat choklet tersebut...

Anonymous said...

Kami dari Biro Ulama Tersohor umno Hadhari (BUTUH) tetap akan menyokong babi dlm cadbury asalkan company bayar kami sedikit untuk buat demo n pres conference.kalu bayar lebih, kami sanggup makan bersama babi dan diatas lori babi..


Anonymous said...

Siapalah si KEJADAH kat Kem. Kesihatan, yg. disyaki SABOTAJ Cadbury ni - dan kenapa Kem. Kesihatan tak dedahkan kedai mana kononnya, Kem. tu ambil sampel Cadbury tu - kenapa nak BERAHSIA pula kalau benar sampel tu dr. kedai?! Jadi aku syak, mungkin sampel tu di SABOTAJ oleh MUSUH ISLAM dr. DAPBANGKAI/PKRSODOM kat Kem. tu sendiri; utk. menjatuhkan Felda, sbg. sebahagian pemegang saham Cadbury dan juga JAKIM - lihat artikel BERNAS dr. Megat Panji Alam di http://wwwmegatpanjialam.blogspot.com/2014/06/cadbury-lagi-serangan-atas-perusahaan.html , Cadbury- lagi serangan atas perusahaan makanan milik equity Melayu Islam, Posted by megat panjialam at Tuesday, June 03, 2014!

Yg. aku heran kenapalah Malaysia ni sbg. NEGARA ISLAM dan pusat Halal, tak tubuhkan sendiri MAKMAL ISLAM yg. besar (dgn. bekerjasama dgn. Dunia Islam lain terutamanya yg. kaya dan tidak pro-ZIONIS, cthnya dr. UAE dan Brunei); dgn. SAINTIS-SAINTIS/pekerja ISLAM tulen (bukan PENYAMAQ - mesti disiasat latarbelakang mereka dgn. teliti)! Jadi tak payah bergantung kpd. Kem. Kesihatan atau mana-mana makmal; yg. senang diSABOTAJ si KAPIRDAJAL! Bahkan makmal Islam ini juga boleh digunakan utk. mengkaji vaksin campuran ubatan tradisonal dan moden, yg. boleh membunuh virus penyakit spt. kanser, yg. makin meluas contohnya.

Sebenarnya ada perancangan halus dr. si KAPIRDAJAL Barat-ZONIS/Israel dan ejen tempatan mereka dr. DAPBANGKAI-CELAKA/PKRSODOM utk.membubuh DNA babi secara RAHSIA, dlm. semua makanan terutamanya yg. halal [melalui bahan perasa (flavours/additive) yg. tidak dinyatakan kandungannya, terutamanya 'serbuk bacon' yg. menyebabkan ketagihan (addiction)], di Dunia Islam - salah satu cara utk. MENGURANGkan jumlah umat Islam global dgn. pelbagai virus dan penyakit yg. amat merbahaya, dlm. Genosid! Bayangkanlah Dunia Islam yg. majoriti penduduk satu negara adalah umat Islam terutamanya di Timur Tengah - amat senang disasarkan dgn. cara ini! Sebab itulah ALLAH SWT MENGHARAMkan babi; kerana ternyata babi sgt. merbahaya - lihat di - http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/12/eating-pork.aspx , Why I Do Not Recommend Pork - Nearly 70 Percent Contaminated with Dangerous Pathogens, By Dr. Mercola, December 12, 2012!

Dan memang seluruh umat Islam global mahu diKURANGkan melalui pelbagai cara oleh si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS yg. berterusan di samping merompak kekayaan minyak-gas-minerals Dunia Islam - spt. yg. disyaki oleh Dr. Kevin Barrett, termasuk melalui wabak penyakit terbaru yg. sungguh GANJIL, yg. sedang melanda Dunia Arab, terutamanya mungkin juga mensasarkan JEMAAH HAJI yg. BERJUTA - disyaki didalangi ZIONIS-Israel dan sekutu mereka (lihat di http://www.presstv.ir/detail/2014/05/05/361346/bioweapons-could-lead-to-apocalypse/ , Bio-weapons could lead to ‘apocalypse’, By Dr. Kevin Barrett, May 5, 2014; dan di http://www.nst.com.my/latest/mers-cases-reach-more-than-400-more-than-100-dead-1.588584 , MERS cases reach more re than 400, more than 100 dead, 06 May 2014)!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Sedap ceklat catburi hehehe.....

Anonymous said...

Yg hampa dok hingaq ni pasai apa kalo hampa rasa haram jgn mkn aku tk mkn ceklat catburi nnti gigi mon ulat....hehehe

Anonymous said...

PEMBETULAN: Rujukan artikel BERNAS itu sebenaqnya dr. Anak Bukit gantang di - http://anakbukitgantang.blogspot.com/2014/06/cadbury-lagi-serangan-atas-perusahaan.html , Cadbury- lagi serangan atas perusahaan makanan milik equity Melayu Islam, Posted by Anakbukitgantang at Tuesday, June 03, 2014!

MAAF!

Makci Sambal Belacan.

Anonymous said...

Hang ni menesia apa yg loqlaq sgt dok butuh apa butuh pak hang.

Anonymous said...

Awat depa silap habaq kat hang ka

Anonymous said...

OI anon 01.12, lu punya ekoq ni si PENDATANG KAPIRDAJAL CELAKA PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAIBABI aaahh?!

PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGDAPBANGKAIBABI-si-CINA-RASIS-CELAKA-no-1!

Anonymous said...

Setelah SABOTAJ Cadbury, JAHAT betullah si KAPIRDAJAL ni – udang kering pun dibiaq dicemari ANJING; ini adalah HARAM di samping boleh MEMBUNUH umat Islam/Melayu dgn- pelbagai penyakit akibat dicemari NAJIS dan air liur ANJING!

JAKIM - toling lebih AGRESIF; dan minta logo HALAL juga pd. ikan kering/ikan bilis/udang kering sbgnya – jadi kita boleh beli yg. HALAL dari industri Islam/Melayu! Lihat di - http://pengundisetiasungairapat.blogspot.com/2014/06/udang-kering-special.html , Udang Kering Special, Sungai Rapat, June 3, 2014!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

PEMBETULAN:

Setelah SABOTAJ Cadbury, JAHAT betullah si KAPIRDAJAL ni – udang kering pun dibiaq dicemari ANJING; ini adalah HARAM di samping boleh MEMBUNUH umat Islam/Melayu dgn- pelbagai penyakit akibat dicemari NAJIS dan air liur ANJING!

JAKIM - tolong lebih AGRESIF; dan minta logo HALAL juga pd. ikan kering/ikan bilis/udang kering sbgnya – jadi kita boleh beli hanya yg. HALAL dari industri Islam/Melayu; dan dibeli terus dr. nelayan Islam/Melayu; buka si org. tangah KAPIRDAJAL! Lihat di - http://pengundisetiasungairapat.blogspot.com/2014/06/udang-kering-special.html , Udang Kering Special, Sungai Rapat, June 3, 2014!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

PEMBETULAN:

Setelah SABOTAJ Cadbury, JAHAT betullah si KAPIRDAJAL ni – udang kering pun dibiaq dicemari ANJING; ini adalah HARAM di samping boleh MEMBUNUH umat Islam/Melayu dgn- pelbagai penyakit akibat dicemari NAJIS dan air liur ANJING!

JAKIM - tolong lebih AGRESIF; dan minta logo HALAL juga pd. ikan kering/ikan bilis/udang kering sbgnya – jadi kita boleh beli hanya yg. HALAL dari industri Islam/Melayu; dan dibeli terus dr. nelayan Islam/Melayu; BUKAN dari si org. tengah KAPIRDAJAL! Lihat di - http://pengundisetiasungairapat.blogspot.com/2014/06/udang-kering-special.html , Udang Kering Special, Sungai Rapat, June 3, 2014!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Yang penting jangan beli makanan dari kedai2, kilang2 dan gerai2 yang pekerja2nya ataupun pemiliknya adalah orang kafir. Disamping dapat mempastikan status halalnya, kita juga dapat meningkatkan ekonomi orang Islam. Ni kadang2 aku tengok orang Melayu kita makan rojak kat gerai cina selamba aje. Nak termuntah aku. Dah la tak ada tanda halalnya, mana la kita tau bahan2 yang digunakan tu halal. Lagipun, makanan yang disediakan oleh orang2 kafir ni tak harus kita jamah air tangannya!

Anonymous said...

cuba bagi pegawai jakim makan coklat sampel di kkm tu, dia makan tak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive