Thursday 1 January 2015

DIARI 2014 YAB MB KEDAH DS @MukhrizMahathir #hanyadiKedah



Kedah Bertransformasi bersama Dato Seri Hj Mukhriz Mahathir!

Bermula dengan tema mendahulukan rakyat, MB kita bersama barisan kepimpinan kerajaan negeri yang lain mula mengorak langkah untuk mendekati rakyat.

Maka bermulalah Program Mesra Rakyat atau singkatannya PMR untuk siri yang pertama di Daerah Kota Kuala Muda. Ternyata program tersebut amatlah berkesan dan mendapat sambutan yang amat mengalakkan daripada rakyat jelata.

Ianya kemudian diteruskan pada siri-siri seterusnya di Daerah Padang Terap, Baling dan Padang Serai/Kulim. Pendekatan tersebut memberi impak yang cukup besar kerana rakyat dapat bertemu, mengadu, bermesra sendiri dengan MB kita dan pimpinan lain di dalam Kerajaan Negeri Kedah.

Kejayaan itu disulami dengan berita baik penjanaan ekonomi negeri, apabila Kedah tercatat sebagai negeri kedua terbesar pelabur luarnya di Malaysia pada suku tahun pertama, RM4 billion telah dicatat masuk sebagai pelaburan ke dalam negeri Kedah.

Dalam masa yang sama MB Kedah telah melancarkan kursus kahwin percuma di hampir setiap daerah, Kit Kelahiran untuk bayi yang baru lahir, khairat kematian dan bantuan pada pelajar- pelajar yang dapat melanjutkan pelajaran di IPT & IPTA.



Tidak dilupa dari segi kerohanian dan pembentukkan insan, MB Kedah telah memutuskan untuk mengadakan kursus ESQ untuk setiap jabatan kerajaan, agensi dan lapisan pemimpin masyarakat di Seri Mentaloon. Ia juga bagi meningkatkan integriti dan amanah dikalangan kakitangan malah pemimpin kerajaan.

Perkara yang baik harus dikekalkan, begitu jugalah dengan Kuliyah Sabtu di Dewan Seri Mentaloon yang dimulakan oleh kerajaan terdahulu, masih diteruskan oleh MB kita kerana ia memberi ilmu dunia dan akhirat,santapan rohani dan bekalan hidup yang bermakna.

Walau sibuk menyusun agenda pembangunan negeri MB kita tidak lupa untuk menjaga sekolah-sekolah pondok di Kedah apabila beliau bersetuju untuk memberi elaun tahunan RM10 ribu dan bulanan RM2 ribu kepada setiap pondok yang berdaftar. Ternyata agenda memperkasakan sekolah pondok dan menyebarkan syiar Islam tidak hanya meniti di bibir, malah dilaksanakan dengan tersusun. Ini terbukti apabila ada saja pondok-pondok agama yang MB kita lawati dari masa ke semasa.

Tidak berhenti disitu, Pejabat Menteri Besar Kedah bersama Yayasan Islam Kedah bekerjasama dengan setiap Majlis Daerah untuk mengatur sumbangan kepada mereka yang memerlukan pada bulan puasa.

Wira-wira tidak didendang, yang kita sering terlupa jasa mereka seperti Ustaz dan Ustazah bebas, Tok Mudim, Mak Bidan dan Tok Kadi. telah dibawa untuk bersama dengan MB kita untuk menerima bantuan sebagai mengenangkan jasa mereka selama ini.

Ternyata kesibukan bersama rakyat, tidak menjejaskan agenda pembangunan golongan Belia. Ia terbukti apabila litar lumba yang dijanjikan semasa PRU yang lalu telah terpatri MOUnya bersama Litar Antarabangsa Sepang.

Kemudiannya MB kita telah mengumumkan pula 6 Projek Utama Pembangunan Negeri Kedah dengan mensasarkan negeri Kedah bakal menjadi negeri yang maju jika perancangan beliau berjalan lancar.

6 Projek tersebut ialah,

1- Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KAX)
2- Bandaraya Aero Kedah (MRO)
3- Bandaraya Getah Kedah
4- Lebuhraya Sungai Petani (SPIKE)
5- Taman Sains dan Teknologi Kedah
6- Bandaraya Sains Perubatan Kedah

Tidak cukup dengan itu, atas slogan mendahulukan rakyat, MB kita telah meluluskan pula bantuan makanan asas pada penoreh getah yang terhimpit akibat harga getah yang rendah dan cuaca pulak tidak menentu.

Belia Harapan Negara.Selaras dengan slogan tersebut, Kerajaan negeri sudah melunaskan janji PRU yang lepas, iaitu bantuan 'one off' sebanyak RM2000 kepada setiap NGO Belia yang berdaftar di Kedah. Sebanyak RM1.97 juta telah diperuntukan oleh Kerajaan pusat bagi tujuan tersebut.

Kejayaan pasukan bola sepak juga tidak dilupa apabila pasukan Kedah berjaya ke separuh akhir Piala Malaysia setelah sekian lama menyepi sebagai gergasi bola sepak negara. Ahmad Farhan Roslan pula telah terpilih sebagai Pemain Muda Terbaik FAM.

Anak muda Kedah terus diberi peluang mencatat nama di peringkat antarabangsa. Contohnya seperti, Hafizudin Talib yang berjaya merentasi Greenland. Segala perbelanjaan beliau untuk misi tersebut ditaja oleh Pejabat MB Kedah.

Transformasi lain yang MB kita lakukan ialah dengan Pekan Rabu. Projek mengubahsuai bangunan Pekan Rabu sudah pun bermula. Selari dengan matlamat untuk menjadikan usahawan Kedah lebih ke maju hadapan, UPUK atau singkatan kepada Unit Pembangunan Usahawan Kedah yang menjadi pusat pembangunan, penyelarasan dan rujukan utama usahawan di Kedah telah pun diwujudkan di UTC Alor Setar,Kedah.

“UPUK diberikan tanggungjawab untuk membangunkan usahawan baharu melalui program bimbingan dan khidmat nasihat perniagaan yang disokong dengan bantuan kewangan yang bersesuaian. Ia juga menawarkan skim mikro kredit pembiayaan perniagaan daripada RM5,000 sehingga RM50,000 bagi membantu usahawan"
Demikian ujar MB kita semasa merasmikan UPUK.

Dengan 'target' menjadi antara lima negeri paling hebat dalam bidang pendidikan, maka terciptalah tuisyen online (ez4u) secara percuma kepada pelajar sekolah di Kedah, bermula dari darjah 4 hinggalah ke tingkatan 5.
Inilah catatan menarik 2014 yang sempat kami karang untuk tatapan para sahabat semua.

Ternyata, Kerajaan negeri Kedah tidak hanya bercakap kosong, malah disertai dengan perlaksanaan bagi memajukan negeri, bukan saja dari segi ekonomi, malah menyeluruh merangkumi semua aspek, hinggalah ke sekolah rendah.

Kami percaya catatan bagi tahun baru 2015, pasti akan lebih menarik kerana tahun ini ialah tahun perlaksanaan bagi Kerajaan Negeri Kedah.

Marilah kita bersama-sama MB kita untuk membentuk dan membangunkan lagi negeri Kedah, negeri kita yang tercinta ini.

Selamat tinggal 2014, Selamat datang 2015..

Kedah Maju Bertransformasi 2015

1 comment:

Semutar Hitam said...

Halo tuan Medan Tempoq..tuan apa habaq? Habaq pasai post lama tuan macam mana? Tolong habaq mai sat awat kami kena penaya macam ni? Link ni bagi tuan senang nak recall memori.http://medantempurkedah.blogspot.com/2013/03/akibat-takut-lebih-banyak-rahsia.html?m=1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive