Friday 8 June 2012

EKSKLUSIF!!! Kejadian Pelik Di Gunung Inas, Baling, Kedah!! Wajib Baca! #SaveKedah

Mtk petik dari blog KedahKeKL yang berkampung beberapa hari di kawasan Gunung Inas Baling yang makin tercemar gara gara pembalakkan rakus oleh Regim Pas Kedah..

Air adalah anugerah ciptaan Allah yang paling bermakna dalam kehidupan manusia. Manusia mengunakan air untuk terus hidup di dalam kegunaan harian. Kehidupan manusia tanpa bekalan air boleh menyebabkan maut dan terancam. Bekalan air yang tidak sempurna juga boleh menyebabkan manusia dijangkiti penyakit dan wabak yang memudaratkan kehidupan.

Itulah yang terjadi kepada penduduk Kampung Iboi, Kupang, Baling. Sumber bekalan air harian mereka telah dicemari dengan selut dan lelehan air dari tapak pembalakkan. Boleh rujuk gambar dibawah.




Ini adalah air dari lata chelak yang bercampur selut..


Percayakah anda suatu ketika dulu ianya pusat perlancongan?


Ini waktu pembalakkan sudah mengila di ambil
Kat bawah ni pula gambar simpanan orang kampung sebelum aktiviti pembalakkan mengila oleh kerajaan negeri dimulakan.

lihat betapa jernihnya air


cantik air terjunnya..







Untuk pengetahuan semua, pembalakkan memang sudah dilakukan oleh kerajaan terdahulu (UMNO/BN), tetapi ianya dilakukan mengikut spek dan aturan menjaga alam sekitar. Sebab itu air Lata Chelak tak tercemar. Bukan macam sekarang, habis digondolnya Gunung Inas tu.

Untuk pengetahuan pembaca juga, Lata Chelak bukan hanya tempat rekreasi untuk bermandi manda, malah air sungainya juga merupakan sumber bekalan air bersih (sebelum ni bersih) kepada penduduk kampung Iboi. Gambar dibawah adalah tempat simpanan air dan paip yang disalurkan kepada seluruh penduduk kampung.







air yang ditadah dari paip bekalan air


Dahulunya, paip dan pam inilah punca airnya dari Lata Chelak digunakan oleh seluruh penduduk kampung sebagai bekalan air harian mereka, hampir 400 keluarga mengharapkan kegunaan air ini. Namun setelah tercemar, mereka berpakat dan membuat satu kolam tadahan dan rumah pam sendiri untuk kegunaan orang kampung.

Namun air dari Lata Chelak terlalu keruh dan kotor hingga kolam tadahan ini juga gagal untuk berfungsi menapis air yang keruh. Lihat kolam tadahan yang dibuat oleh orang kampung.

Kolam 1
Masih lagi di kolam 1, lihat airnya masih keruh..


keadaan di kolam 1
Ini pula kolam ke2 baru dibina untuk kegunaan penduduk
awat pulak diletakkan bendera BN di kolam ke2?
Disebalik cerita pencemaran air, terselit kisah yang amat pelik untuk kita yang waras ini fikirkan. Kenapa ada dua kolam tadahan, kolam 1 dan kolam 2? Apakah satu kolam tidak mencukupi untuk menampung air yang diperlukan penduduk kampung? Tidak.. jawapan sebenarnya ada disini.

Kisah yang amat tragis dan pelik berlaku apabila kolam tadahan 1, sudah menjadi HAK MILIK ORANG PAS SAHAJA!! bermakna, saluran paip dari kolam tadahan tersebut disalurkan HANYA untuk rumah ORANG PAS SAHAJA!!

Sedangkan orang UMNO hanya dibenarkan mengunakan Pam dan saluran lama yang telah teruk tercemar. Bila Mc tanya kenapa orang Pas tak benarkan mereka gunakan kolam tadahan 1 tu, salah seorang orang kampung pun jawab.

"Depa kata, lani depa berkuasa, tanah, air, balak dan apa pun depa punya, jadi sukahati depalah nak buat apa pun" kata seorang penduduk kampung mengajuk kata-kata dari wakil MKK Pas.

Disebabkan perkara bodoh yang diciptakan oleh penganut Pas tu. Para penduduk yang menyokong UMNO, diketuai oleh JKKKP telah memohon peruntukan dari tokey balak untuk membuat kolam tadahan ke2. Pada hari yang Mc membuat tinjauan, kolam tadahan tersebut baru siap dan masih belum berfungsi.

Maknanya, hingga sekarang penduduk kampung pro UMNO, masih lagi mengunakan Pam saluran lama yang telah teruk tercemar.

Mc pun pelik, politik punya pasal, hinggakan air pun dibahagi-bahagikan. Bukankah air dari Lata Chelak tu kurniaan dari Allah. Tak milik sesiapa.. kepunyaan hak pencipta, kenapa perlu di asing-asingkan Pas dapat dan UMNO tak dapat?

Pada mula Mc diberitahu perkara ini, Mc ingat ianya hanya gurauan. tapi bila penduduk kampung membawa Mc untuk meninjau kolam 1 dan 2. Mc rasa, politik sudah merosakkan penyatuan penduduk kampung. Bayangkanlah hinggakan bekalan air pun dapat dibeza-beza. Ini maknanya sudah KRITIKAL!!

Kenapa perkara seperti ini tidak pernah langsung berlaku ketika pemerintahan UMNO/BN selama 50 tahun yang lepas. Ianya hanya terjadi ketika pemerintahan Pas yang 4 tahun saja ni.

Apakah saudara atau saudari yang membaca artikel ini belum sedar akan sifat pelik penganut Pas? Mereka mentakrifkan Pas itu sebagai agama dan level mereka lebih tinggi dari orang lain. Maknanya, kalau anda bukan penganut Pas, anda tidak boleh duduk dengan mereka. Sebab itulah..hinggakan bekalan air pun mereka sanggup beza-bezakan. Masyallahh.. apa nak jadi dengan puak Pas ni.

PRU sudah dekat tiba.. mahukah anda yang dulu memilih Pas dan Pakatan Haram terus mengundi mereka? Atau mahu kembali kepada kerajaan dulu (UMNO/BN) yang telah mempelajari kesilapan mereka semasa pentadbiran mereka terdahulu?

Bagi pendapat peribadi Mc, Kedah akan hancur, lebur dan musnah jika Pas diberi mandat lagi sekali untuk memerintah. Apakah kita berani mengadaikan nasib kita?

Saudara fikirlah sendiri..

P/s: ini adalah pendedahan kecil mengenai kes Pembalakkan Gunung Inas.. banyak lagi yang kami akan dedahkan..

2 comments:

Anonymous said...

tunjukla bukti camne pun..diorang xkan ngaku..betapa bodoh n bengongnye pembangkang ni..cakap besar..keje dia maki memaki..fitnah xhenti2..ambil dr quran mane ajaran islam yg diorang bawa tu..pjuangkan hudud tp bersatu ngn kafir nak tentang islam jg..

Anonymous said...

pandai bt crita noh,pos kt intrnet,tuduh kwn nu tduh kwn ni,aku keja cr mkn kt htn tu,ayaq keroh tu dr dlu lg mcm tu,msim hjn kroh,musim kmarau jrnih,sblm pas printah,kpala politik lain x ambik tau pn,x yah nak royak la,muka2 yg komplen kt tv tu sapa x knai peel pn x bpa molek,maaf aku x ngundi sapa2,nk royak ckit,kt htn sna jgn ckp sbarang nt jd misteri,ada pkampungan jin..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive