Wednesday 16 May 2012

MANA PERGI PEGUAM MELAYU KETIKA AGAMA DAN BANGSA DIASAK?? @razlanrafii



KE mana perginya peguam-peguam Melayu yang kita lahirkan sejak Merdeka? Ke mana perginya mereka apabila Majlis Peguam yang tidak sudah-sudah mempersendakan perundangan atas niat jahat meruntuhkan moral dan akhlak Islam di Malaysia?

Apabila satu kenyataan oleh Majlis Peguam yang mahukan kebebasan seksualiti ditegakkan di Malaysia, adakah ini dianggap sebagai hak asasi kepada semua rakyat Malaysia?

Majlis Peguam juga pernah menganjurkan forum untuk membincangkan isu agama Islam secara terbuka. Dan banyak lagi kenyataan-kenyataan oleh Pengerusi Majlis Peguam yang penuh dengan kontroversi dan menghina agama Islam.



Hari ini Melayu dihimpit atas dasar 'Hak Asasi'. Majlis Peguam menggunakan perkataan hak asasi demi untuk menjatuhkan Islam di Malaysia. Pelbagai tuntutan yang mereka buat sejak 10 tahun ini jelas menjurus kepada meruntuhkan nilai murni orang Islam dan masyarakat Malaysia.

Peguam Melayu sepatutnya mengambil bahagian dan mengambil tahu apakah yang sedang berlaku di dalam Majlis Peguam. Peguam Melayu juga sepatutnya lebih peka daripada dijadikan lembu di cucuk hidung terhadap apa sahaja yang diputuskan oleh Majlis Peguam.

Secara jelas, setiap pendirian yang dibuat oleh Majlis Peguam adalah suara kepada setiap ahli yang mana ia turut diwakili oleh anak-anak Melayu lepasan Universiti Islam Malaysia, Universiti Malaya dan semua universiti yang mempunyai jurusan guaman. Tetapi malangnya, anak-anak Melayu yang memperolehi segulung ijazah atas dasar 'Hak Istimewa' terlena dengan khayalan duniawi tanpa ada rasa tanggungjawab berpersatuan.

Lihat sahaja resolusi yang diluluskan untuk mendesak Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Menteri Dalam Negeri baru-baru ini. Majoriti yang hadir dan mengambil bahagian dalam pengundian adalah kaum Cina dan India. Di mana anak-anak Melayu yang menjadi ahli kepada Majlis Peguam ketika itu?

Menjadi ahli kepada Majlis Peguam demi untuk menjalankan perniagaan tanpa menggunakan hak sebagai ahli adalah menjadi kebiasaan kepada orang-orang Melayu. Sikap tidak mengambil tahu dan tidak peduli terhadap organisasi yang mereka sertai adalah perkara biasa. Ini berbeza dengan bangsa-bangsa lain yang mempunyai semangat jati diri yang tinggi. Mereka akan menggunakan apa sahaja ruang yang ada untuk mendapatkan hak mereka.

Anak-anak Melayu yang menjadi peguam hari ini tidak boleh menafikan yang mereka mendapat segulung ijazah atas Dasar Ekonomi Baru, atas Dasar Hak Istimewa dan bukannya Hak Samarata sebagaimana yang dipertikaikan oleh Majlis Peguam sebelum ini.

Bilakah agaknya orang Melayu boleh bergantung harap kepada anak-anak Melayu yang sudah mempunyai ijazah guaman untuk membela orang-orang Melayu?UTUSAN

MOHD. RAZLAN

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REJIMEN PEJUANG MAYA DIRAJA

Popular Posts

Followers

Blog Archive